Ark Nova – eläintarhailijan arkea

Vuoden 2022 kuumimpia pelijulkaisuja oli Ark Nova, peli jossa pelaajat pääsevät operoimaan omaa eläintarhaansa. Alkuperäinen saksankielinen painos ehti julki jo edellisenä vuonna, mutta englanninkielinen yleisö sai omansa seuraavana vuonna – ja mikä ilahduttavinta, Lautapelit.fi ehti suomalaisen painoksen kanssa maaliin niinikään vielä 2022.

Ark Nova on vahvasti peliharrastajien peli, sen kesto huitelee helposti kahden tunnin tuolla puolen ja on verrattavissa raskaudeltaan vaikkapa Terraforming Marsiin. Peli on voittanut jo useita eri pelialan palkintoja, merkittävimpänä Deutscher Spiel Preis 2022. Hyvästä vastaanotosta kertoo sekin, että peli keikkuu Boardgamegeek-sivuston kautta aikain top-10 pelien joukossa.

Mistä on tämän eläintarhailun menestysresepti ammennettu? Kenelle peli on tehty ja kenelle ei? Viimeistään tämän artikkelin lukemalla avautuvat vastaukset em. kysymyksiin.

Pelin mukana tulee jo vakiona kaksi lokerikkoa pahvikomponenteille. Ne ajavat asiansa erinomaisesti. (Kuva: Tero Hyötyläinen)

Viiden eri toiminnon ympärille rakentuva kudelma

Pelin alkaessa pelaajien edessä nököttää tyhjä tontti eläintarhan eri toiminnoille, alkupääomaa ensimmäisille rakennuksille ja eläinhankinnoille sekä kahdeksan kortin aloituskäsi pääasiassa eläin- ja sponsorikortteja joista niistäkin puolet pitää karsia ennen kuin varsinainen peli polkaistaan käyntiin.

Pääalan pöytätilasta valtaa pitkä pelilauta, jossa seurataan paitsi pelaajien edistymistä oman eläintarhan houkuttavuus-, suojelu- ja mainepisteissä myös pidetään yllä tarjolla olevien korttien jonoa. Päälaudan kylkeen on erillinen järjestölauta josta kiinnostavin osa pelin alkaessa on sinne arvotut suojeluhankkeet, jotka ovat yksi Ark Novan merkittävimmistä pelaajien välisistä kilpajuoksuelementeistä. Yhdeksi suojeluhankkeista voi arpoutua vaikkapa “eläintarhassa pitää olla 2, 3 tai 5 amerikkasymbolia” ja näitä keräämällä ja vastaavan tavoiteruudun ennen muita suojeluhankekortilta varaamalla tulee edistäneeksi omaa menestymistään pelissä. Suuntaa pelille antavat lisäksi henkilökohtaiset salassapidettävät loppupistekortit, joista toisesta joutuu luopumaan tietyssä kohtaa peliä.

Tämä peli se vaatii runsaasti pöytätilaa – kaksinpelin tykötarpeet levitettynä. (Kuva: Tero Hyötyläinen)

Kaikki sälä ja rompe levitettynä Ark Nova herättää alkuun kunnioitusta: monenmoista hilavitkutinta ja detaljia löytyy, mutta pelimekaanisesti peli osoittautuu ulkoista olemustaan simppelimmäksi. Omalla pelivuorolla nimittäin valitaan yksi viidestä toimintovaihtoehdosta, jotka kaikki kytkeytyvät oman eläintarhan alapuolella olevaan viiteen korttiin ja niiden sijaintiin rivistössä. Perussääntö läpi pelin on, että mitä enemmän toimintokortti on oikealla sitä voimakkaampana itse toiminnon saa suorittaa. Tehdyn toiminnon jälkeen kortti siirretään koko jonon vasemmanlaitimmaiseksi ja muita kortteja liu’utetaan tarvittaessa pykälän verran oikealle. Korttitoimintojaan pääsee myös aika-ajoin päivittämään astetta jykevämmiksi, mutta ihan kaikkia korttejaan ei koskaan saa flipatuksi paremmaksi – tässä on yksi Ark Novan merkittävimmistä valinnanpaikoista: mitä toimintoja ja missä järjestyksessä tehdä päivitykset?

“Valitse korttitoiminto ja suorita se, jonka jälkeen on seuraavan pelaajan vuoro” -rytmitystä rikkovat ainoastaan aika-ajoin pidettävät “kahvitauot”, jolloin tehdään hallinnollisia säätöjä pelilaudoilla, rajoitetaan pelaajien käsikorttien määrää ja jaetaan kierrostuloja. Kahvitaukojen tiheys kytkeytyy pelaajien tekemiin korttitoimintoihin ja tätä lakisääteisen kofeiinitauon aikaa seurataan sitäkin päälaudalla.

Valittuna rakentamistoiminto nelosen vahvuudella. (Kuva: Tero Hyötyläinen)

Mitä tulee itse korttitoimintoihin niin aloitetaan sillä, millä käsikortteja saa lisää. ‘Kortteja’ -toiminto antaa nostopakasta 1-3 korttia lisää tai oikeuden napata yhden päälaudalla näkyvistä korteista, jolloin ainakin saa mieleisensä lapun. Toiminnon päivittämällä kortteja voi nostopakan ohella poimia myös näkyvillä olevista niissä rajoissa miten oman eläintarhan mainetta on kerryttänyt.

‘Rakentaminen’ -toiminnolla omaan eläintarhaan saa erilaisia aitauksia eläimille sekä kioskeja ja paviljonkeja kasvattamaan lisätuloja sekä houkuttelevuutta. Mitä jykevämpänä rakennustoiminnon tekee sitä suurempia aitauksia saa rakentaa ja toiminnon päivittämällä rakennuksia saa pykätä laudalle kerralla useamman. Kaikki rakentaminen vaatii rahaa mutta mahdollistaa eläinten peluun aitauksiin. Ja toisaalta pelilautaansa täyttämällä saa myös tietyistä ruuduista pieniä kertabonuksia.

Eläintarha rakentuu ja osa aitauksistakin on vielä vailla asukkia. (Kuva: Tero Hyötyläinen)

‘Eläimiä’ -toiminnolla tuodaan eläimiä eläintarhaan. Useimmat eläimet haluavat oman aitauksensa, maksavat rahaa ja usein on vielä muitakin ehtoja täytettäväksi. Plussapuolena ne tuovat lipputuloja (=houkuttelevuuspisteet), toisinaan myös suoraan suojelupisteitä ja antavat enemmän tai vähemmän hyödyllisiä kertaetuja pelattaessa. Ja niitä eläinkortteja, niitä Ark Novan tuhdissa pakassa riittää kunkin eläimen ollessa vieläpä uniikki ilmestys – vaikka sitten korttien kertaedut lopulta toistuvatkin useammassa eri kortissa. Päivitettynä ‘Eläimiä’ -toiminto mahdollistaa korttien pelaamisen myös suoraan pelilaudalta oman eläintarhan mainerajan puitteissa.

Sihteeri on astetta nokkavampi kaveri, mutta ei vaadi pöytäämiseen ihmeitä. (Kuva: Tero Hyötyläinen)

‘Järjestö’ -toiminnolla on mahdollisuus suorittaa yksi järjestöapulaudan tehtävistä eli joko kasvattaa oman eläintarhan mainetta, hankkia kumppanieläintarha tai -yliopisto tai tukea suojeluhanketta. Kaikki nämä vaativat työntekijöitä, joita pelaajilla on pelin alkaessa käytössään ruhtinaalliset yksi mutta joiden määrää pystyy kasvattamaan pelin edetessä aina neljään saakka. Järjestölaudalle kylvetty työntekijä jää kaniin aina seuraavaan kahvitaukoon asti, joten alkuun järjestötoiminnot on nopeasti käytetty.

Maineen kasvattamisessa on kaksi etua: se paitsi tarjoaa paremman saatavuuden päälaudan korttirivistöön päivitettyjen ‘Kortit’-, ‘Eläimiä’-, ‘Sponsoreita’-tomintojen yhteydessä, myös tarjoilee mukavia pieniä kertaetuja maineradalle edetessä. Kumppanieläintarhan hankinta antaa alennusta saman maanosan eläinten hankintoihin mutta antaa sekin kertakäyttöetuja useamman diilin jälkeen – eritoten korttipäivityksen jo kakkossopparin yhteydessä. Samantyyppidet edut pätevät myös niinikään kumppaniyliopistoihin.

Järjestölaudalla ja suojeluhankekorteilla riittää kuhinaa. (Kuva: Tero Hyötyläinen)

Järjestölaudan “kallein” toiminto on suojeluhankkeen täyttäminen, jolloin pelaaja voi täyttää yhden pelin pysyvistä suojeluhankkeista tai pelata käsikorteista yhden uuden ja täyttää sen samantien. Suojeluhankkeiden täyttäminen on avain menestykseen, sillä niistä irtoaa mukava määrä suojelupisteitä ja lisäksi kukin ko. korteille kylvetty kuutio antaa valinnanpaikan erityyppisiin kierrostuloihin tai jykevän kertaetuun – tämä päätös tehdään pelaajalaudan vasemman reunan kuutiorivistöstä. ‘Järjestö’-toiminnon päivittämällä yhdellä toiminnolla voi tehdä useamman eri järjestölaudan tehtävän omien vapaiden työntekijöiden rajoissa ja lisäksi kunkin järjestötoiminnon yhteydessä voi suojelupisteen ostaa lisäksi rahalla.

‘Sponsoreita’ -toiminnolla pelataan kädestä pöytään sponsorikortti, jotka antavat erityyppisiä kerta- tai pysyviä etuja. Sponsorikortit eivät kuluta käteisvaroja, mutta korteissa voi olla tiettyjä ehtoja (eläinkorttien tapaan) ennen kuin kyseisen kortin pystyy pöytäämään. Päivitetty sponsoritoiminto mahdollistaa useamman sponsorikortin pelaamisen yhdellä toiminnolla ja antaa vielä lisäalennuksen kyseisten korttien pelaamiseen. ‘Sponsori’-toiminto on aina mahdollista uhrata rahanottoon, joten jollei sopivia sponsseja ole tyrkyllä, niin saapa ainakin lompakkoon täytettä.

Sponsoridiileinä mangustiaitaus ja vesileikkipuisto – kuulostaa Korkeasaarelta? (Kuva: Tero Hyötyläinen)

Kaikkia pelin viittä toimintoa suoritettaessa toimintoa voi boostata kertakäyttöisillä ‘X’-merkeillä, joita pelin aikana saa sieltä täältä – tosin harvakseltaan. Hätätapauksessa koko pelivuoronsa voi käyttää siihen, että varsinaisen korttitoiminnon uhraa saadakseen ‘X’-merkin myöhempää käyttöä varten.

Ark Nova päättyy, kun joku pelaajista onnistuu juoksuttamaan lipputulo- ja suojelupistemerkkinsä pisteradoilla toistensa ohitse. Muilla pelaajilla on tämän jälkeen vielä yksi pelivuoro, jonka päätteeksi pelaajat saavat suojelupisteitä salaisista loppupistekorteistaan ja mahdollisesti pöydätyistä muista eläin- ja sponsorikorteista. Pelin voittaa se, joka saa lipputulo- ja suojelupistemerkkinsä juoksutetuksi mahdollisimman kauaksi toisistaan.

Peliaikaa Ark Nova kuluttaa pari tuntia, isommilla pelaajamäärillä ja etenkin alkuun kolme tuntia on lähempänä realismia.

Täällä määrää Afrikan eläimet ja norsut etunenässä. (Kuva: Tero Hyötyläinen)

Huikea hiekkalaatikko harrastajille

Ark Nova on kaikilla mittareilla mitattuna moderni toimiva europeli – ja hivenen raskaampien lautapelien ystäville suunnattu. Pelin eläintarhateeman voisi varsin helpohkosti vaihtaa muuksikin, mutta toisaalta se on sovitettuna pelin muihin toimintoihin tavalla jossa teema tukee pelaamista ja asioiden linkittymistä toisiinsa. Oivallisesti valittu auttaa pelin oppimista huomattavasti.

Moderni europeli Ark Nova on siinäkin mielessä, että pääfokus on siinä kuinka pelaaja ratkoo omaa palapeliään sen hetkisillä korteilla ja resursseilla. Vahvaa vuorovaikutusta kanssapelaajien kanssa ei ole vaikka mikään moninpelipasianssi ei kyseessä olekaan: yhteistä on järjestölaudan säätö, päälaudan korttipooli, osa eläinkorteista sisältää kaverin kampitustoimintoja, on kilpajuoksua suojeluhankkeista ja taktikointia kahvitauon hetkistä. Mutta tälläkin määrällä kokonaisuus kiertyy sittenkin enemmän oman henkilökohtaisen puzzlen ratkomiseen omalla hiekkalaatikolla kuin aktiivisempaan vuorovaikutukseen toisten kanssa.

…on kotieläinpuistoa ja karhuaitausta. (Kuva: Tero Hyötyläinen)

Edellisestä johtuen, ja kun Ark Nova kuitenkin on pitkähkö peli kaikilla pelaajamäärillään, en tarttuisi tämän eläintarhailun pariin täydellä neljän pelaajan pelaajamäärällä. Kesto kasvaa sietämättömän pitkäksi verrattuna lisänuppien tuomasta lisävivahteista. Pariskuntapuuhailuun se sen sijaan on suorastaan erinomainen ja kolminpelin välillä hiukan venähtävät odottelutkin jaksaa – riippumatta siitä, miten pelissä lopulta käy. Ainoa osa johon lisäpelaajat tuovat aidosti lisäarvoa on pelin korttien kiertoon eli pelissä näkee enemmän kortteja, mutta “neljäs pelaaja on siinäkin vaihtarissa huono vaihtari”.

Soolopeli löytyy ja on todettu toimivaksi. Jopa siinä määrin, että yksinpelaamista normaalisti karttava peluri saattaa tarttua Ark Novan soolohaasteeseen useampaan kertaan! Soolopelissä on etukäteen määrätty määrä pelikierroksia käytettäväksi eikä mitään typerää AI-pelaajan hallinnointia sekoittamassa omia pähkäilyjä. Sekä soolo- että moninpeleihin vaihtelua tuovat kahdeksan erilaista pelaajalautamaisemaa, joita käyttämällä onnistuu myös tasoituksen antaminen kokemattomammalle eläintarhailijalle.

Yksinpeli on onnistuneesti toteutettu. Sitä varten tarvitaan kuvan pieni apulauta ja muutamat ekstrakuutiot. (Kuva: Tero Hyötyläinen)

Korttivetoinen peli kun on kyseessä on korttituurikin läsnä ja jo alusta alkaen. Aloituskäsi, yhteiset suojelutavoitteet, loppupistekortit – näistä voi nivoutua jo alkuun selkeä startti omalle pelille tai sitten ei. Pelin edetessä tuuri tällä saralla todennäköisesti tasoittuu, mutta ainakin sitä puolta voi yrittää balansoida panostamalla oman eläintarhan maineen kasvattamisen muodossa jolloin avoimen korttipoolin tarjooma on helpommin käytettävissä eikä ole täysin nostopakan armoilla. Mutta joo, yksittäisessä pelissä korttipakka voi sittenkin pyllistää jollekulle, kun pelin valtavasta pakasta nyt vain ei nouse niitä korttityyppejä joita omat tavoitteet huutavat.

Muilta osin Ark Nova on kuitenkin vahvasti taitopeli, jossa kokemus puhuu ja hyvälle pelinlukutaidoille jää tilaa. Niinpä kokenut pelaaja on todennäköisemmin niskan päällä vaikka kuinka antaisi pelaajalaudassakin tasoitusta noviisille.

Kaikkinensa Ark Novaa on helppo suositella, jos hakusessa on astetta raskaampi europeli pienelle peliporukalle. Pelin suomennosta tervehdämme ilolla ja se silottaa entuudestaan tietä eläintarhailun oppimisessa ja pelaamisessa.

Ark Nova, tuhtia eläintarhailua pienelle peliporukalle. (Kuva: Tero Hyötyläinen)

Tero

Tero on pitkän linjan lautapelaaja, jota pelit ja pelaaminen - oli sitten kyseessä pahvilauta tai digitaaliset pelit - ovat kiinnostaneet aina. Uusiin peleihin tutustuminen kutittelee aina ja leikkisästi voidaankin sanoa, että Teron missiona on tietää lautapeleistä enemmän kuin kaupan myyjät. Teron sweet spot on peleissä, joiden kesto on noin tunnin luokkaa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.