Michael Kiesling on pitkän linjan pelisuunnittelija, mistä konkreettisimpina todisteena on kaksi himoittua Spiel des Jahres -titteliä vuosien takaa: Tikal (1999) ja Torres (2000). Edelleen herra Kiesling jaksaa ja vuosi 2017 oli hyvinkin tuottelias pelisuunnittelun saralla, sillä pelkästään Spiel’17 -messuilla putkahti markkinoille neljä peliä: Riverboat, Heaven & Ale, Reworld ja nyt tarkastelussa oleva Azul. Azul osoittautui näistä suorastaan valtavaksi hitiksi, joka on voittanut lukuisia palkintoja – myös sen Spiel des Jahres -palkinnon kaikista pienemmistä voitoista nyt puhumattakaan.
Kaakeleiden valintaa
Azul on 2-4 pelaajan kevyehkö abstrakti, jossa pelaajat keräävät muovisia kaakelisettejä.
Pelikierroksen alussa pelin pyöreät ryhmäalustat täytetään pussista sokkona vedettävillä kaakeleilla. Kullekin alustalle laitetaan neljä kaakelia. Tämän jälkeen on pelaajien vuoro toimia.
Omalla pelivuorolla on yksi päätös tehtäväksi: ‘Mistä ryhmästä ottaa kaakeleita omalle laudalle?’. Vaihtoehtoina on napata kaikki yhden värin laatat yhdeltä ryhmäalustalta tai sitten keskeltä pelialuetta, jonne laattoja päätyy kierroksen edetessä.
Otetut kaakelit asetetaan pelaajan omalle pelilaudalle yhdelle viidestä rivistä. Näillä riveillä ne kököttävät aina pisteytysvaiheeseen asti.
Mikäli kaakeleita otti ryhmäalustalta, tuupataan sinne yljääneet laatat keskelle pöytää. Näin nämä alustat tyhjenevät yksi toisensa jälkeen.
Kaakeleita voi myös ottaa keskeltä pöytää ja usein kannattaakin, sillä sieltä niitä saa yleensä enemmän. Ensimmäisenä pöydältä kaakeleita ottanut ottaa myös siellä odottavan ‘aloittava pelaaja’ -merkin, jonka pelaaja asettaa miinusruutuun omalla pelilaudalla. Samaiselle miinuslaudalle päätyvät kierroksen aikana myös sellaiset kaakelit, joita pelaaja ei vuoronsa aikana saa mahtumaan “odotusriveille”.
Azulin keskeinen sääntö kun on, että otetut kaakelit pitää laittaa yhteen ja samaan riviin, jolloin mahdolliset ylijäämät päätyvät miinuspisteiksi. Laattoja aseteltaessa voi siten päätyä keräämään samaa laattatyyppiä useampaan riviin, mutta silloinkin pitää muistaa ettei yhden oton aikana niitä saa jakaa useammalle riville.
Pelikierrosten edetessä tulee vielä yksi lisäsääntö huomioitavaksi: mikäli pelaajan pisteytysalueella ko. rivillä on jo tietty kaakelityyppi, ei pelaaja enää loppupelin aikana voi kyseiselle “odotusriville” kerätä tätä kaakelityyppiä.
Kylki kyljessä tuo pisteitä
Pisteytysvaiheeseen siirrytään, kun viimeisetkin kaakelit on otettu. Tässä kohtaa pelaajan täysiltä “odotusriveiltä” oikeanlaitimmaiset kaakelit siirtyvät 5×5 -kokoa olevalle pisteytysalueelle. Kaksipuolisen pelaajalaudan peruspuolella kunkin kaakelityypin paikka on ennalta määritelty, kääntöpuolella pelaajat saavat sijoittelun osalta vapaammat kädet.
Pisteitä sijoittelusta saa yhden per kaakeli jokaisesta laatasta samalla vaaka- ja pystyrivillä, jotka osuvat juuri asetettuun kaakeliin. Siten kaakeleita kannattaa pyrkiä rakentamaan toistensa viereen.
Kun pisteet on merkitty aloitetaan uusi kierros eli kangaspussista kaivellaan laattoja ryhmäalustalle alkuvalmistelujen mukaisesti. Peli päättyy sillä kierroksella, kun yksi pelaajista onnistuu täyttämään pisteytysalueeltaan yhden vaakarivin. Tämä tarkoittaa käytännössä viittä tai joskus kuutta pelikierrosta. Pelin lopussa täysistä vaakariveistä palkitaan 2 lisäpisteellä ja haastavammasta pystyrivin täytöstä 7 pisteellä. Jos pelaajalla on pisteytysalueelta täytetty kaikki 5 ruutua samasta kaakelityypistä saa siitä 10 lisäpistettä.
Yllätys yllätys, eniten pisteitä kerännyt on Azul-mestari.
Kaunis, yksinkertainen ja vetoava
Nyt on asioita tehty oikein. Azul on äärimmäisen kiehtova pieni pulmapeli, johon pelaajien välinen vuorovaikutus on integroitu oikein. Periaatteessa jokainen setvii omaa 5×5 haastettaan, mutta yhteispoolista napattavat ja siten vähä vähältä vähenevät kaakelit yhdistävät pelaajien tekemiset toisiinsa. Pientä kiusaa pystyy tekemään parillakin eri tavalla, mutta vain siihen keskittymällä ei pärjää, siitä kiitos Azulin pisteytysmekaniikan.
Yhden pelin pelaa helposti puoleen tuntiin, jopa ensikertalaisten kanssa, niin yksinkertaisesta pelistä loppupelistä on kyse. Silti sisältöä ja pähkäiltävää riittää. Olen kyllä kuullut yli tunnin kestäneistä Azul-kauhutarinoistakin eli kaiketi tässäkin pelissä voi jäätää jos niikseen tulee, mutta ihmettelen tuollaista suoriutumista näin simppelissä pelissä. Minkähänlainen jäätäminen on edessä yhtään monimutkaisemmissa peleissä?
Azulin komponenttipuoli miellyttää myös suunnattomasti. Muovisten kaakeleiden näppituntuma on hyvä ja värivalinnat – vaikka poikkeavat ovatkin – istuvat keskenään hienosti yhteen. Tämän kaikenhan olisi voinut tehdä pahvikomponentein, mutta onneksi nyt on valinta osunut laadukkaampaan ja näyttävämpään materiaaliin. Muoviset kaakelit lisäävät takuuvarmasti mielenkiintoa.
En abstrakteista peleistä yleensä perusta, mutta Azul osui ja upposi. Enkä ole ainoa, jolle näin käy, sillä tätä peliä on lähipiirissä tahkottu uudestaan ja yhä uudestaan. Yhden pelatun erän jälkeen niin kovin herkästi pelipöydässä joku toivoo välitöntä uusintaa ja mikäpä on ottaessa, kun pelivalmistelut on tehty hetkessä ja yksi peli pelattu puolessa tunnissa.
Laajemmalti katsottunakin Azulin vastaanotto osoittautui jättihitiksi. Spiel’17 -messuilla peli myi loppuun vaikka kyseessä ei ollut todellakaan mikään pieni myyntierä ja se oli vasta alkusoittoa. Azul on Boardgamegeekissä Top-100:ssa vielä vuosien jälkeenkin ja sekä abstraktien että perhepelien kategoriassa huikean korkealla. Olikin erinomaisen hieno uutinen, että se saatiin Pohjoismaisille markkinoille vuoden 2018 alussa.
Satumaisen menestyksen saattelemana Azul oli lähtölaukaus kokonaiseen pelisarjaan, jossa on julkaistu Azul: Stained Glass of Sintra (2018), Azul: Summer Pavilion (2019), Azul: Queen’s Garden (2021) ja Azul: Master Chocolatier (2022). Näistä viimemainittu on käytännössä uusi painos alkuperäisestä Azulista mutta suklaisemmalla päivitetyllä ulkoasulla. Uutta suklaamestarissa on ainoastaan kaksipuoleiset alustat joiden kääntöpuoli säätää hivenen palojen asettelua/ottoa. Edellisten lisäksi Azuliin on tarjolla Crystal Mosaic -lisäosa (2020), joka tarjoilee vaihtoehtoisia pelilautoja ja upotetut kirkkaat päälliset pelilautojen päälle asetettavaksi.
Infolaatikko: Azul | ||
---|---|---|
Pelaajia: 2-4 | Kesto: 30 minuuttia | Julkaisuvuosi: 2017 |
Saatavuus: pelialan liikkeet (suomeksi) | ||
Lisätietoa: Boardgamegeek |
“Niinikään jos pelaajalla on samaa kaakelityyppiä jo ennestään ja tämä ”odotusrivi” ei ole vielä täysi, tulee uusilla kaakeleilla täyttää ensin tuo vajaa rivi.” <- Tämä ei itseasiassa ole sääntö. Saman värin pelaamista eri riveillä ei ole kielletty missään, olivatpa ne valmiita tai eivät.
Olet ihan oikeassa. Enpä tiedä minkä lapsuksen olen edelle kirjoittanut silloin kun jutun olen kirjoittanut. Korjattu. Kiitos tarkkaavaisuudesta.