Captain Sonar haastaa kaksi sukellusvenemiehistöä yksi yhtä vastaan mittelöön. Ja aivan kuten oikeassakin elämässä (toim.huom. minä mitään sukellusveneistä tiedä, mutta elokuvista saadun tiedon pohjalta ja omilla olettamilla mennään) sukellusveneen miehistö koostuu eri rooleista, joiden saumattomalla yhteispelillä koetetaan hoitaa homma kotiin. Kaikki tämä nyt suomeksi Lautapelit.fi:n julkaisemana.
“Kapteeni, torpedo laukaisuvalmiina!”
Ennen pelin alkua jaetaan porukka kahtia ja jaetaan roolit. Tarjolla on kapteenin, radistin, perämiehen ja konemestarin pestit per sukellusvene. Maukkaimmillaan Captain Sonar toimiikin kahdeksalla pelaajalla, jolloin kullekin pallille saadaan yksi henkilö. Jos pelaajia on vähemmän, joillekin pelaajille tulee useampi roolihattu.
Roolien jaon ohella on päätettävä pelataanko peliä vuoropohjaisesti vai reaaliaikaisesti. Vuoropohjainen sopii ensikertalaisille ja vähän nuorempien kanssa Captain Sonaria pelattaessa, mutta pelin hienoudet ja monimuotoisuus paljastuvat vasta reaaliaikaisesti.
Kapteeni päättää mihin suuntaan sukellusvene liikkuu ja ilmoittaa kustakin liikkeestä siten, että kaikki pelaajat sen kuulevat ja ehtivät tarvittavilta osin annettuun suuntimaan reagoida. Kapteeni niinikään seuraa oman sukellusveneen liikettä omalla kartallaan. Lisäksi kapteeni on se, joka tekee päätökset mm. torpedon laukaisemisesta, merimiinan jättämisestä, kaikuluotaimen käyttämisestä ja muista härpättimistä. Mitään toimintoja kapteeni ei kuitenkin voi tehdä ilman, että ne ovat käytettävissä – ja tähän kapteeni tarvitsee muun miehistönsä tietoja.
Radistin tehtävänä on vastajoukkueen kapteenin liikkumiskomentoja kuuntelemalla ja omaan lautaan piirtämällä selvittää missä vihollisen sukellusvene mahdollisesti menee. Avuksi radisti voi pyytää kaikuluotaimen tai sukellusrobotin käyttöä sikäli kun nämä apuvälineet ovat käytettävissä ja kapteeni niiden käyttöön suostuu.
Perämies vastaa sukellusveneen eri toimintojen ylläpidosta. Jokainen oman sukellusveneen liike antaa perämiehelle luvan “ladata” jotakin toimintoa pykälän verran valmiimmaksi käyttöä. Kun “lataus” on kokonaan valmis, perämies ilmoittaa käytettävästä toiminnosta kapteenille tyyliin “Kaikuluotain käytettävissä”. Näin ollen kapteenin ohella myös vihollinen tietää, mitä koiruuksia voi olla luvassa.
Kun kapteeni käyttää ladatun toiminnon, perämies tyhjentää ko. mittarin ja aloittaa sen täyttämisen uudelleen. Omien toimintojen latailun ohella perämies vastaa sukellusveneen vauriotilanteen seurannasta.
Sukellusvenemiehistön viimeinen jäsen on konemestari. Konemestari tekee jatkuvasti valintoja siitä, mikä osa omasta sukellusveneestä menee kunkin vedenalla tehdyn liikkumismanööverin myötä epäkuntoon. Jos kapteeni liikkuu itään, konemestari joutuu ruksimaan itä-sarakkeen toiminnoista yhden symbolin. Niin pitkään kun yksikin ko. tyypin symboli on ruksittuna kapteeni ei voi käyttää vastaavaa toimintoa vaikka perämies olisikin toiminnon ilmoittanut ladatuksi.
Eri toimintojen korjaamiseksi perämiehellä on pari vaihtoehtoa. Se suositeltavampi on saada neuvoteltua kapteenin kanssa oman sukellusveneen liikkeet siten suotuisasti, että konemestari saa ruksituksi kaikki keskenään samaan “virtapiiriin” niputetut toiminnot – tällöin virtapiiri korjaa itse itsensä. Ihan kaikkiin toimintoihin virtapiirin nollaus ei ole käytettävissä, mutta useimpiin kyllä.
Se riskialttiimpi vaihtoehto on, että kapteeni on valmis nousemaan sukellusveneen kanssa pintaan. Tällöin konemestari saa pyyhkiä kaikki vikamerkinnät ohjaustaulustaan, mutta samalla tullaan paljastaneeksi vastajoukkueelle oman sukellusveneen tarkka sijainti. Ja jotta tässä ei olisi vielä tarpeeksi saa vihollinen useamman vuoron (tai peliaikaa) tehdä lisäliikkeitä ja -toimintoja ennen kuin sukellusvene voi taas sukeltaa.
Ja on tietysti sanomattakin selvää, että sijainnin paljastuttua oma alus on vielä sukelluksissakin helppo maali koska vastajoukkueen radisti piirtää tarkkaa viivaa viholliskapteenin liikkumiskomentoja seuraten. Onneksi yksi tarjolla olevista – perämiehen ladattavissa olevista – toiminnoista on “hiljainen liike”, jolloin voi tehdä yksittäisen liikkeen ilman, että tarvitsee paljastaa suuntimaa sermin toiselle puolelle.
Captain Sonar päättyy, kun toinen joukkueista saa sukellusveneeseensä neljännen vahinkopisteen ja uppoaa. Vahinkoa syntyy paitsi torpedon tai merimiinan suorasta- tai sivuosumasta myös jos oma sukellusvene kärsii liikaa vaurioita liikkumisten myötä.
Tässäpä siis kinkkinen pähkinä molemmille tiimeille: kuinka säästää omaa sukellusvenettä liikkuessa, mutta tehdä kaikki voitava, jotta pääsee upottamaan vastajoukkueen sukellusveneen torpedojen ja merimiinojen voimin?
Yhteistyösekoilua vaihtelevalla osallistumisella
Captain Sonar on säännöiltään selkeä peli ja viimeisetkin kulmia kurtistavat yksityiskohdat loksahtavat kohdilleen, kun pelaamaan päästään. Pelilaatikon kylkeen merkitty 12+ ikäraja on suhteellisen sopiva, mutta tätä nuoremmatkin voivat osallistua jos aloitetaan vuoropohjaisella pelimuodolla. Itse asiassa jos uusia pelaajia on läsnä, niin vuoropohjaisella pelimuodolla kannattaa joka tapauksessa aloittaa vaikka vasta reaaliaikaisena peli puhkeaakin kukkaansa.
Miksi suosin reaaliaikaista pelimuotoa? Vuoropohjaisena Captain Sonar on vähän tylsä ja eritoten konemestarin ja perämiehen pestit tuppaavat kääntymään puisevanoloiseen asioiden ruksimiseen. Ei näillä tonteilla tehtävä toki reaaliaikaisenakaan tästä muuksi muutu, mutta nopeatempoisen liikkumisen myötä lisääntyvä kiire ja kommunikointisekoilu parantavat näitäkin rooleja. Reaaliaikaisuus pakottaa nopeaan ja neuvokkaaseen yhteistyöhön osallistaen paremmin koko tiimin ratkomaan kuinka saada kapteenin käyttöön juuri ne toiminnot ja pelimerkit, mitä just nyt tarvitaan.
Riippumatta pelimuodosta kapteenin tontti on se pelin herkullisin pesti, koska tässä roolissa päätöksenteon paikkoja on kiitettävästi luvassa kapteenin yhdistäessä neljän eri roolin tonteilta saatuja ja kommunikoituja tietoja. Radistin pesti “löytää vihollinen” on niinikään mielenkiintoinen tai ainakin itse koen sen tehtävän mukavan haastavaksi ja erilaiseksi.
Yhteistyöpelien saralla Captain Sonar on mielenkiintoinen paketti enkä vastaavanlaiseen ole törmännyt. Kun mukana on vieläpä useampi eri karttapaketti ja hivenen skenaariokohtaisia lisäkuvioita – ja kaikkea näitä voi pelata sekä vuoropohjaisena että reaaliaikaisesti – on pelin uudelleenpelattavuus taattu. Puhumattakaan siitä, miten peli muuttuu kun sitä pelaa erilaisilla ryhmillä!
Ja loppuun on hyvä pienelle varoituksellekin: Captain Sonaria reaaliaikaisesti pelattaessa volyymitasot pelipöydän ympärillä tuppaavat nousemaan ihan uusiin sfääreihin kiihkeimmillä hetkillä, joten jos esim. seinän takana jonkun pitäisi pystyä nukkumaan, niin pelivalinta kannattaa miettiä ehkä uudemman kerran.
Jos kiinnostuit, mutta mietityttää saatko pelin äärelle sen 6-8 henkilöä mikä olisi suositeltavaa, niin kannattaa tsekata myös Sonar Family, joka sopii neljälle (4) ja sekin Lautapelit.fi:n suomentamana.