Coal Baron – hiilibisneksen mestarit

Kun Wolfgang Kramer & Michael Kiesling parivaljakko laitetaan yhteen on lupa odottaa hyvää. Vuonna 2013 kaksikon käsistä julkaistiin nyt tarkastelussa oleva Coal Baron, peli jonka graafinen ulkoasu on sekin yhden konkarin, tässä tapauksessa Dennis Lohausenin, käsialaa (arvostelu pohjautuu tähän vanhempaan versioon). Sittemmin Coal Baron on elänyt hiljaiseloa: uusia painoksia siitä ei ole otettu, peli on ollut pitkään loppuunmyyty ja käytettyjen markkinoilla pyynti- ja osin myyntihinnat ovat olleet jopa kolminumeroisia.

Hiljaiselo päättyy kuitenkin vuonna 2023 kun kymmenen vuotta alkuperäisen version julkaisun jälkeen pelin uusi painos polkaistaan käyntiin Kickstarter-kampanjan kautta. Uudessa versiossa sisältöön ei ole juurikaan koskettu, mutta sen graafisen asu on uudistettu Frédéric Brogardin toimesta. Nyt jos koskaan on siis hyvä hetki hypätä Coal Baronin matkaan!

Kymmenen siirtoa oman hiilikaivoksen syövereissä maksaa tässä kohtaa kaksi työläistä. Samalla oranssi tuupataan ko. ruudusta sivuun.

Hiiliparonit on pohjimmiltaan työläistenasettelua, jossa vuorotellen aktivoidaan pelilaudan eri toimintoja. Tyhjiin ruutuihin pääsee yksittäisellä työläisellä, mutta jokainen lisätoiminto jo käytetyssä ruudussa maksaa yhden työläisen enemmän kuin mitä edellinen pelaaja vastaavaan ruutuun joutui käyttämään. Niinpä 13-18 työläisen joukkiolla ei kierroksessa tehdä suinkaan vastaavaa määrää toimintoja, vaan loppua kohden halutusta toiminnosta voi joutua maksamaan kolme tai jopa neljäkin työläistä.

Kaivosten laajentamista, hiilen kaivuuta ja toimituksia

Pelaajilla on pelin alkaessa noin kympin käteisvarannot ja hiilikaivos, jossa on hieman raaka-aineita ensimmäisiin toimituksiin. Asiakastarpeitakin on odottamassa – nämä valitaan alussa – joten sikäli ei tarvitse tyhjästä polkaista liikkeelle silläkään saralla. Vaan sittenkään näillä eväillä ei pitkälle pötkitä vaan tarvetta on vähän kaikelle.

Aloitetaan rahasta. Koska Coal Baron ei todellakaan talouspeliksi itseään tituleeraa, voi kassavarantojaan kasvattaa käyttämällä työläisiä pankkiasiointiin. Kassajonosta riippuen lisää käteisvaroja irtoaa kerralla 3-6 rahan verran – ilman mitään lainoja, korkoja tai muuta monimutkaisuutta.

Pelaajan hiilikaivo, hiukka paperirahaa ja ylhäällä asiakastilaukset.

Rahaa pelissä tarvitsee kaivoksen laajennuspuuhiin. Mitä syvemmältä, ja siten arvokkaampaa hiililajiketta louhii, sitä kalliimmaksi hiilikaivoksen laajennus tulee. Uuden laatan hinta määräytyy kerroksen ja saatavan hiilimäärän mukaan. Ostettu laatta tulee omaan hiilikaivokseen hiililajin mukaiseen kerrokseen ja ostetun laatan grafiikan mukaisesti joko valaistujen tai valaisemattomien puolelle. Laattojen sijainnilla oman hissikuilun vasemmalla (valaistut) ja oikealla (valaisemattomat) puolella ei ole muuta pelillistä merkitystä kuin että pelin päätteeksi kaivoskuilun molemmilla puolilla pitäisi olla yhtä monta laajennusosaa tai muuten tästä epätasapainosta ropisee miinuksia.

Hiilikaivoksen laajennusosat. Yksittäinen laatta antaa 1-2 hiiltä lisää.

Hiili kaivoksen uumenissa ei lämmitä omaa saati asiakkaan mieltä, vaan sen louhiminen esiin ja nosto maanpinnalle odottamaan toimittamista on se mitä kautta menestys lopulta mitataan. Siksipä toimintovaihtoehto, jossa pääsee liikuttelemaan hiilikuutioita kaivoksen uumenista ensin hissiin ja hissillä maan pinnalla odottaville korteille on ääritarpeellinen osa peliä. Toimintopisteitä hiilikuskailuihin käytettäväksi on tarjolla 4, 6, 8 ja 10 ryppäissä, joista ensimmäisenä menee luonnollisesti ne joilla hiileä liikuttelee rivakimmin.

Hissi kakkoskerroksessa. Jokainen hiilikuution siirto maksaa yhden liikuttelupisteen, hissin liike alas ja ylös halutulle korkeudelle niinikään saman verran. Hississä on tilaa viidelle kuutiolle kerrallaan.

Kun hiili on saatu maan tasalle ollaan miltei maalissa. Vaan vielä pitää työläisiä riittää toimitusruutuihin, jotka on jaoteltu neljän eri kulkuvälineen kesken: on kärry-, hevosvankkuri-, rekka- ja junatoimituksia.

Kärrytoimituksia mukava setti odottamassa.

Toimitusten täyttämisen osalta pelaajan kannalta on tehokkaampaa mitä useampia toimituksia yhdellä vuorolla saa suoritetuksi – tämän vuoksi asiakaskortteja valitessa (oma toimintonsa) pyritään keskittymään toimituskorteissa aina tietyn saman kulkuvälineen ympärille jotka mielellään heilautetaan kaikki kerralla maaliin.

Kun toimitustikettejä täyttää, vasta siinä kohtaa pelaajan laariin ropisee pisteitä. Osan saa heti, kolmen välipisteytyksen aikana toivottavasti vielä mukavan potin tämän päälle. Tehdyt hiilitoimituskortit pelaaja kääntää toimitusten yhteydessä muiden katseilta piiloon odottamaan välipisteytyksiä.

Ylempänä hiilikaivos-siirtelyn toimintoruutuja, alempana (lastiltaan valmiina) odottavien asiakastoimitusten toimintoruudut.

Välipisteytyksen aika on, kun kaikki pelaajat ovat käyttäneet viimeisetkin työläisensä. Tässä kohtaa katse käännetään pelilaudan alalaidan puoliympyrän muotoiseen mittaristoon ja pelaajien valmistuneiden hiilitoimituskorttien sisältöihin.

Ensimmäisessä pisteytyksessä hiilitoimituskorteista vertaillaan montako hiiltä missäkin hiililajikkeessa pelaajat ovat toimittaneet. Paras ja toiseksi parhaat suoritukset palkitaan lisäpisteillä. Toisessa välipisteytyksessä jaetaan edellisen lisäksi lisäpisteet kahdelle parhaalle kussakin kuljetusmuodossa. Ja kolmannessa pisteytyksessä huomioidaan edellisten lisäksi vielä kaksi parasta hiilikaivosten tyhjentäjää eri hiililajikkeissa.

Enemmistöpisteytys: kullakin kolmanneksella kilpaillaan tehtyjen toimitusten hiililajikkeista, toisella kolmanneksella mukaan tulee toimituksiin käytetyt kulkuvälineet ja viimeisessä pisteytyksessä myös tyhjät hiilivaunut kaivoksissa.

Kolmatta välipisteytystä seuraa vielä loppupisteytys, jossa rahasta ja ylijäämähiilistä saa jäännöspisteitä. Keskenjääneistä toimituksista ja epätasapainossa olevasta omasta hiilikaivoksesta ropisee miinuksia. Jälkimmäinen näistä tarkoittaa, että pelaaja vertaa hiilikaivokseensa ostamia laajennusosia kaivoskuilun vasemmalla ja oikealla puolella ja jos puolien yhteissummat eivät ole yksi yhteen seuraa siitä sanktioita.

Peliaikaa hiilibisnes kuluttaa tunnin verran riippumatta pelajaamäärästä (2-4). Varsin napakasta paketista siis on kyse.

Teeman istuvia toimintoja

Coal Baron ei ole järin monimutkainen peli ja sen oppimista ja sisäistämistä vielä entuudestaan nopeuttaa vuoron toimintovaihtoehdot, jotka käyvät järkeen ja joista muodostuu selkeä prosessi. Rahalla saa kaivoslaajennuksia eli lisää hiiltä, siirtotoiminnolla hiiltä kuskataan kaivoksesta odottaville toimituksille ja diileillä sinetöidään homma. Ja asiakastilauksia noukitaan sitä mukaa lisää kun sopivalta tuntuu. Teema ja toiminnot istuvat pelikehikkoon esimerkillisesti ja ovat ymmärrettäviä.

Yleinen ulkoasu on teollisen ruskea-harmaasävytteinen mutta äärimmäisen selkeä.

Toimintojen selkeydestä ja napakkuudesta johtuen pelivuorot etenevät hyvää tahtia, odotteluaikaa ei juurikaan ole ja kokonaiskesto pysyy sopivissa kantimissa. Niinpä Coal Baronia uskaltaa tarjota jopa perhepeliksi vähän vanhempien koululaisten kanssa pelattavaksi, mutta se maistuu samalla peliharrastajillekin.

Helposta lähestyttävyydestä huolimatta hyvin pelaaminen on kuitenkin oma juttunsa, jossa pienet asiat ja ajoitus usein ratkaisevat. Uuden kolmanneksen alkaessa omalla työläisarmeijalla pääsee varmsati käsiksi kaikkiin toimintoihin, mutta mihin lopulta on syytä keskittyä? Onko kaikilla kiire tiettyihin toimintoihin eli pitääkö kiiruhtaa tiettyyn suuntaan vai onnistuisiko omat toiminnot sovittaa limittäin toisten tekemisiin siten, että lopulta saa sen vuoron taikka pari enemmän kuin muut ja samalla tuli nostaneeksi muiden tarvitsemien toimintojen hintaa heille? Toimintojen ajoittaminen ja asioiden tekeminen tehokkaasti on hiiliparonissa pärjäämisen ydintä eikä aina niin helppoakaan: tavan tästä lopulta huomaa, että osa kriittisistä asioista jää työläistä taikka kahta vajaaksi.

Coal Baron, raikkaan suoraviivainen hiilikaivospeli.

Piilotietoa pelissä on vähänlaisesti, mutta sopivasti ruokkimassa mielenkiintoa: tehdyt hiilitoimitukset katoavat piiloon odottamaan välipisteytyksiä ja niiden sisällön kautta tapahtuva pisteytyskilpailu kolme kertaa pelin aikana on oivallinen elementti, jossa hyvämuistisuudesta saa pientä mutta ei kohtuutonta etua.

Lopputiivistelmänä voin lausua, että Coal Baron on ollut meillä kestomenestys, joka on kestänyt hyvin aikaa. Peli on Kramer-Kiesling -kaksikon ehdottomia helmiä ja voinkin lämpimästi suositella sitä etenkin nyt, kun saatavuuskin (ainakin hetkellisesti) Kickstarter-kampanjan myötä paranee.

Tero

Tero on pitkän linjan lautapelaaja, jota kiinnostavat myös konsoli- ja tietokonepelit. Uusiin peleihin tutustuminen kiinnostaa aina ja leikkisästi voidaankin sanoa, että Teron missiona on tietää lautapeleistä enemmän kuin kaupan sedät. Teron sweet spot on peleissä, joiden kesto on noin tunnin luokkaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.