Escape the Room: Mystery at the Stargazer’s Manor – pakohuone-trendi lautapelinä

Pakohuone-pelit (Room Escape), jossa ryhmä ihmisiä asetetaan suljettuun tilaan ja josta näiden pitää yhteisvoimin päästä pois 60 minuutissa, ovat viimeisen vuoden-kahden aikana kasvattaneet suosiotaan ja tulleet suurellekin yleisölle tutuksi. Tämä elämystarjonta on keskittynyt sinne missä potentiaaliset asiakkaatkin ovat eli kasvukeskuksiin.

Mutta entäpä, jos asut pienemmällä paikkakunnalla, jossa pakohuone-pelejä ei ole tarjolla? Tai jos pelin hinta (Suomessa sadan euron molemmin puolin) tuntuu liian isolta investoinnilta, onko vaihtoehtoja?

On. Viimeisen vuoden aikana tarjolle on tullut Room Escape -kokemus lautapelinä, jota voi pelata tutulla porukalla kotona ja huomattavasti live-pelejä edullisemmin. Useampi eri pelijulkaisija on huomannut pakohuonepelien suosion ja siten ovat joko jo julkaisseet tai julkaisemassa omia versioitaan pakohuone-elämykselle.

Mitä on Room Escape – Live-pelit?

Mikäli pakohuone-pelit eivät ole entuudestaan tuttu juttu, tässä lyhyt yhteenveto, miten homma toimii.

Room Escapessa ryhmä pelaajia (2-6) menee fyysisesti pelipaikalle, joka yleensä on jossakin kerrostalohuoneiston katutason liiketilassa, varastorakennuksessa tai muussa vastaavassa. Peliaika pelille varataan etukäteen yrityksen nettisivuilta tai soittamalla. Ja vaikka pelit suosiotaan ovatkin kasvattaneet, niin useimmiten vapaita aikoja löytyy vielä samalle päivälle etenkin jos on mahdollista mennä pelaamaan keskellä päivää.

Yksi lukuisista Helsingin pakopelejä tarjoavista yrittäjistä: Labyrinth Games.
Yksi lukuisista Helsingin pakopelejä tarjoavista yrittäjistä: Labyrinth Games (http://www.lgames.fi/).

Osallistujille annetaan noin vartti ennen pelin alkua pakohuone-peliin liittyvä ohjeistus. Useimmiten se sisältää eri lukkojen käsittelyyn (jos sellaisia on) liittyvän esittelyn, mitä saa tai ei saa tehdä ja minkälainen vinkityssysteemi on käytössä. Lisäksi yleensä tulee lyhyt alustus kyseisen pakohuoneen teemasta eli mitä ollaan tekemässä tai tutkimassa. Alustuksen jälkeen ryhmä saatetaan suljettuun tilaan, josta peli alkaa. On siis tunti aikaa päästä vihjeiden avulla ulos huoneesta!

Jokainen Room Escape on omanlaisensa kokemus ja kertakäyttöinen elämys. Et etukäteen voi tietää, mitä edestäsi löydät ja minkälainen sisustus, valaistus ja tehtävät ovat odottamassa. Kun peli on pelattu, juuri sitä samaa ei voi pelata enää toiste, koska pulmat ovat samat ja ratkeavat aina samalla tavalla. Osin tästä syystä – ja koska näissä peleissä haetaan onnistumisen ja hoksaamisen elämyksiä – mukana on yleensä aiemmin mainitsemani vinkityssysteemi, josta ryhmä voi hakea apua/tukea päästäkseen pulmissa eteenpäin.

Ryhmässä yksityiskohtien yhdistely ja pulmien ratkominen on mukavaa ja kaikille uudessa tilassa ja tilanteessa huomaa kuinka tutut ihmiset havainnoivat asioita eri tavalla ja kiinnittävät niihin huomiota. Escape Room on mitä oivallisin tapa viettää kaveriporukan kanssa tiivis tunti tai esim. mennä työporukan kanssa koeistamaan porukan ryhmädynamiikkaa.

Mystery at the Stargazer’s Manor – lautapeli

Vuoden 2016 aikana useampi eri lautapelivalmistaja julkaisee omia versioitaan Room Escape -peleistä. Lunkisti-toimitus apujoukkoineen tutustui lautapeliversioihin pelaamalla ThinkFunin ensimmäisen pakopelin ‘Escape the Room: Mystery at the Stargazer’s Manor’. Tähän sarjaan on julkaistuna kirjoitushetkellä jo toinenkin osa.

Escape the Room: Mystery at the Stargazer's Manor -pelilaatikko tuo mieleen 90-luvun tietokonepelien laatikot... hyvällä tavalla.
Escape the Room: Mystery at the Stargazer’s Manor -pelilaatikko tuo mieleen 90-luvun tietokonepelien laatikot… hyvällä tavalla.

‘Mystery at the Stargazer’s Manor’ lupailee 90 minuutin kokemusta 2-8 pelaajalle suositusiän ollessa 10-vuodesta ylöspäin. Normaalin lautapelilaatikon sisälä on kaikki mitä pelaamiseen tarvitsee kelloa lukuunottamatta. On lyhyet säännöt, jossa samalla esitellään myös pakohuonepelien idea. Itse pulmakokonaisuuteen liittyen on viisi erilaista esine/asiakokonaisuus -kuorta, joiden sisältä löytyy jatko-ohjeita, pulmien ratkomiseen tarvittavia tavaroita ja juonta edistäviä tekstikatkelmia.

Lisäksi on kaikkien pulmien ratkontaan käytettävä ratkaisukiekko, jota käytetään tarkistamaan ratkaisiko ryhmä annetun tehtävän oikein vai ei. Jos tehtävä on oikein ratkaistu, saa ryhmä oikeuden avata esinekuoren, jota sillä hetkellä oltiin ratkomassa.

Kaiken keskiössä on 'Solution wheel': neljä eriväristä pyöritettävää kiekkoa, jotka oikein asetettuna paljastavat valkean pohjakiekon alta merkintöjä jotka kertovat pelaajille onko pulma ratkaistu oikein vai ei. Toimiva systeemi!
Kaiken keskiössä on ‘Solution wheel’: neljä eriväristä pyöritettävää kiekkoa, jotka oikein asetettuna paljastavat valkean pohjakiekon alta merkintöjä jotka kertovat pelaajille onko pulma ratkaistu oikein vai ei. Toimiva systeemi!

ThinkFun-pelisarjan ensimmäinen pakohuonepeli osoittautui monipuoliseksi kokonaisuudeksi, joka mukailee live-kokemusta varsin hyvin. Toki tutkittavaa on vähemmän kuin oikeasti ja siten “taustakohinan” eli epäoleellisen tiedon määrä on minimalistisempaa, mutta pulmat ovat vaihtelevia ja pelin aikana vastaantulevat palaset pitää osata yhdistää oikeaan aikaan oikeassa paikassa – aivan kuten livepelissäkin.

Alun viisi kuorta purkautuu tehtävän alitehtäväksi ja toinen toistaan uudeksi pulmaksi. Pulmia riittää yllättävän paljon huomioiden se, että alkuun nähtävissä on vain viisi eri kuorta.
Alun viisi kuorta purkautuu tehtävän alitehtäväksi ja toinen toistaan uudeksi pulmaksi. Pulmia riittää yllättävän paljon huomioiden se, että alkuun nähtävissä on vain viisi eri kuorta.

‘Mystery at the Stargazer’s Manor’ on kertakäyttöinen viihde kuten esikuvansakin, mutta 25 euron hinta on saatuun huviin nähden ihan kohdillaan etenkin kun pelin voi itse pelattuaan peluuttaa vielä ystävillä ja tutuilla. Mitään pulmien ratkontaan käytettyä ei tuhota tai rikota pelin edetessä vaan kaikki palaset on asetettavissa takaisin  lähtötilanteeseensa – tähän ohjeet löytyvät pelijulkaisijan kotisivuilta.

"Mitä tässä pitää tehdä... ja tehdäänkö me edes oikeaa tehtävää?"
“Mitä tässä pitää tehdä… ja tehdäänkö me edes oikeaa tehtävää oikeilla palasilla?”

Koska puhutaan kuitenkin pöydällä pelattavasta pelistä, ovat eteen tulevat pulmat ja tehtävät luokkaa pienempiä kuin live-peleissä. Niinpä niiden ratkominen toimii parhaimmillaan 2-3 pelaajan voimin, koska isommalla joukolla esineiden tutkiminen ja pulmien ratkaisemiseen osallistuminen on vaikeampaa ja osin mahdotontakin.

ThinkFunin esikoinen on kokonaisuutena hyvä ja ainakin allekirjoittanut odottaa jo innolla mitä sarjan seuraava kokonaisuus tarjoaa.

Infolaatikko: Escape the Room – Mystery of the Stargazer’s Manor
Pelaajia: 2-8 Kesto: 90 minuuttia Julkaisuvuosi: 2016
Saatavuus: pelialan liikkeet (suomeksi).
Lisätietoa: boardgamegeek

Tero

Tero on pitkän linjan lautapelaaja, jota pelit ja pelaaminen - oli sitten kyseessä pahvilauta tai digitaaliset pelit - ovat kiinnostaneet aina. Uusiin peleihin tutustuminen kutittelee aina ja leikkisästi voidaankin sanoa, että Teron missiona on tietää lautapeleistä enemmän kuin kaupan myyjät. Teron sweet spot on peleissä, joiden kesto on noin tunnin luokkaa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.