Kingdomino Origins – kivikautisen makoisaa dominoa

Kingdomino Origins (2021) on jatkoa menestyneelle Kingdominolle (2016), joista viimemainittu ratsasti julkaisunsa jälkeen useamman pelipalkinnon voittoon – ihan ansaitusti. Keskiajan linnat ja mannut ovat uutukaisessa vaihtuneet kivikaudeksi ja mukaan on ympätty mm. teeman mukaisia resursseja. Pelin suomenkielisestä julkaisusta vastaa Lautapelit.fi, joka on sarjan aiemmatkin osat pohjoismaisille markkinoille tuonut. Niin, näiden kahden edellämainitun pelin välissä on julkaistu paitsi itsenäinen jatko-osa Queendomino (2017) myös koko joukko lisäosia, kaksinpeliversiota ja niin edelleen.

Tuttua laatanvalintaa, uutta pähkittävää

Kivikautisen Kingdominon ydin nojaa siihen, mistä koko sarja muutenkin tunnetaan: seuraavien dominolaattojen valinta tehdään siinä järjestyksessä miten ”huonoon” laattaan on edellisellä kierroksella päätynyt. Kaikki pelin laatat on numeroitu väliltä 1-48 ja niistä on tarjolla pelaajamäärää vastaava määrä laattoja arvalla nostettuna. Laatat järjestetään numerojärjestykseen, jossa ylimpänä on pienimmät numerot eli ns. potentiaalisesti heikommat laata”, alinna joukon suurimmat laatat, jotka ovat niitä ”parempia laattoja”. Seuraavaksi pelaajat vuorojärjestyksessä valitsevat näistä laatoista sen, minkä seuraavaksi haluavat liittää omiin maihinsa samalla kun rakentavat edellisen laattansa. Valitsemalla ”paremman laatan” asettaa itsensä siten heikompaan asemaan seuraavia laattoja valitessa.

Laatanvalinta on Kingdominosta lainattu; miksipä rikkoa toimivaa!

Laatoista rakennetaan tutusti 5×5 henkilökohtaista ruudukkoa, jossa lähtölaattana on luolamiesten maja. Uusi laatta liitetään joko majan kylkeen tai aiempien dominolaattojen yhteyteen siten, että vähintäänkin yksi uuden laatan maatyypeistä jatkaa jo aiemmin pelattua – tämä niin sanotusti se dominosääntö. Jos luolamiesten asumuksen ympäristö on jo täytetty ja uudella laatalla ei muutenkaan saa jatketuksi maisemaa oikein jää laatta kokonaan rakentamatta. Tämä tilanne näyttäytyy toisinaan pelin viimeisillä kierroksilla.

Laattojen asettelussa pyritään rakentamaan isoja alueita samaa maatyyppiä. Mutta se ei yksinään riitä sille maatyypille pitää saada nuotiopaikkoja eli ns. liekkimerkkejä, jotta maa-alueesta irtoaa mitään pisteitä. Pelin päättyessä kaikki alueet käydään erikseen läpi lasketaan niiden koko ja kerrotaan maa-alueen liekkien määrällä. Niinpä kahden ruudun kokoinen alue, jossa on kolme liekkimerkkiä tuottaa kuusi pistettä (2×3), kun taas vaikkapa kuuden ruudun kokonainen alue ilman liekkejä on nollasuoritus (6×0). Tämä kaava on tuttu alkuperäisestä Kingdominosta, mutta uutta pöhinää pisteytykseen tuovat mukanaan tulivuoret: ne eivät itsessään anna pistettäkään, mutta syöksevät tulimerkin johonkin läheiseen ruutuun tarjoten siten lisäkertoimia.

Tulivuoret on Originsin uutuus: niiden liekit lisäävät pistekertoimia, mutta tuhoavat laatanosalta puutavarat (jos ne ovat pelissä).

Kahdentoista pelatun kierroksen ja siten saman määrän dominolaattojen asettelun jälkeen Kingdomino Origins päättyy ja pelaajien edessä on oma 5×5 ruudukko valmiina pisteytettäväksi. Täydestä ruudukosta irtoaa lisäpisteitä, sama pätee siihenkin, jos luolamiesten maja on valmiin ruudukon keskimmäisenä. Suurimmalla pistepotilla voitetaan.

Mainiot lisämoduulit

Peruspeli tuo alkuperäiseen Kingdominoon verrattuna uutuutena tulivuoret, mikä pelkästään on jo erinomainen parannus. Pelilaatikosta löytyy vielä kaksi muutakin moduulia. Toteemilisäosa tuo peliin resurssit: mammutit, kalat, sienet ja piikivet. Näitä resursseja pelaajat saavat dominolaattojensa mukana ja enemmistön kustakin resurssityypistä kulloinkin omistava saa vastaavan lisäpistelaatan. Pelin päättyessä em. laatat omistavalle irtoaa lisäpisteitä ja ylipäätään kaikista resursseista saa pisteen kustakin. Tulivuori yhdistyy toteemilisäosaan sikäli, että sen sylkemät lieskat pakottavat poistamaan laatalta resurssin jos liekki samaan ruutuun asettuu.

5×5 laattavaltakunta alkaa valmistua., kuvissa myös pelin puisia resursseja.

Heimolisäosa lisää pelin heimon jäsenet, joita on tarjolla kerrallaan neljä. Omalla pelivuorolla maksamalla kaksi resurssia voi palkata yhden näkyvissä heimolaisista ja se asetetaan vapaaseen ruutuun omalle pelilaudalle. Maksamalla neljä resurssia ei tarvitse tyytyä pelkästään sillä hetkellä näkyvissä oleviin heimojäseniin vaan saa kaivella nostopinosta mieleisensä.

Heimon jäsenet antavat eri tavoin pisteitä pelin päätteeksi ja poistavat pisteytysvaiheesta toteemilisäosan tuoman säännön, jossa kustakin resurssista saa automaattisesti yhden pisteen.

Maino edelleenviritys valmiiksi toimineesta klassikosta

Olen ollut Kingdomino fani pelin julkaisusta lähtien: se osoittautui täydelliseksi lyhyehköksi perhepeliksi porukalle, joka ei jaksa pitkiä sääntöjä. Täydellinen se on siinä mielessä, että yksinkertaisuuden sisältä kuorituu peli, jossa tehdään mielekkäitä – joskin toki kevyitä – päätöksiä. Sarjaa jatkanut Queendomino oli sitten toista maata: kehikkoon oli tuota nyt elementtejä, joka rampautti alkuperäisen yksinkertaisen pelin idean mikä oli täysin väärä suunta.

Kingdomino Origins palauttaa jengat sopivasti paikalleen: kaikki peruspelin toimivat elementit ovat läsnä ja uudet kuorrutukset ovat pikantti pieni lisä, joiden hanskaaminen ei ole rakettitiedettä. Tulivuori-sääntö toimii kuin unelma, toteemimodulin enemmistöpeli on sekin täysin ymmärrettävä. Heimolisäosan suosittelen tarvittaessa jättämään alkuun sivuun ja lisäämään sen sitten hetken päästä mukaan jos kaipaa etenkin resurssien kanssa puljaamiseen lisäsäväyksen.

Pelin päättyessä etualan pelaajalla on eniten kalaa ja siten vastaava pistelaatta.

Kivikautinen Kingdomino on erinomainen – jopa niin hyvä, että suosittelen sitä suoraan ensimmäiseksi Kingdominoksi jos yksikään sarjan peleistä ei ole tuttu. Sen peruspeli on niin liki alkuperäistä, että se tekee alkuperäisestä versiosta turhan ja sen lisämodulit takaavat vaihtelua, jos sellaista kokee tarvitsevansa. Tämä suositus tulee siis sellaisen henkilön suusta, joka pitää Kingdominoa yhtenä kautta aikain parhaista peleistä – löytyy mm. allekirjoittaneen Top-100 -listoilta (linkki).

Tero

Tero on pitkän linjan lautapelaaja, jota kiinnostavat myös konsoli- ja tietokonepelit. Uusiin peleihin tutustuminen kiinnostaa aina ja leikkisästi voidaankin sanoa, että Teron missiona on tietää lautapeleistä enemmän kuin kaupan sedät. Teron sweet spot on peleissä, joiden kesto on noin tunnin luokkaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.