Aika-ajoin törmää pelisuunnittelijoihin, joilta tulee yksittäinen oiva rypistys ja sitten ei oikein muuta. Tähän slottiin istuu ainakin toistaiseksi Paul Sottosanti pelillään Neom (2018) julkaisijana Lookout Games. Lautapelien saralla herra Sottosanti on ansioitunut lisäosien työstössä useampiin keräilykorttipeleihin Wizards of the Coastin leivissä, mutta sittemmin mies on hypännyt digitaalisten pelien suunnittelun puolelle. Nyt tarkastelussa oleva Neom kuitenkin osoittaa, että Paulilla olisi annettavaa lautapelikansallekin.
Peruskivien kautta kohti kaupunginrakentamista
Neom kestää kolme kestoltaan samanmittaista aikakautta joista kullekin on omat rakennuslaattansa. Laatoista löytyy niin asukaslähiöitä, liiketiloja, teollisuutta, hallinnon rakennuksia kuin resurssituotantoakin painottuen kuitenkin niin, että alkupelin laatat tukevat pelaajien tulo- ja resurssituotannon kasvua kiihtyen kohti viimeisen aikakauden parempiin loppupisteitä antaviin rakennuksiin.
Vaan ennen kuin hyökätään ensimmäisen aikakauden kimppuun draftaavat pelaajat alkuvalmisteluissa kolmen kierroksen ajan aloituslaattoja: nämä kaupungin “peruskivet” voi pelin tuoksinassa rakentaa normaalien laattojen sijaan ja ne antavat pelaajalle heti alusta asti tiettyä suuntaa mitä mahdollisesti tavoitella.
Yksittäisen aikakauden laatat käydään läpi draftaten. Tämä tapahtuu jakamalla laatat pelaajien kesken tasan ja kukin katsoo saamastaan setistä yhden laatan loppupinon siirtyessä seuraavalle. Valitut laatat pelataan yhtäaikaa, muutetaan rahaksi tai poistetaan pelistä jos mieluummin rakentaakin yhden peruskivistään. Tätä draftia pyöritetään kunnes kullakin pelaajista on kaksi laattaa kädessään. Näistä toinen rakennetaan normaalisti ja ylijäänyt poistetaan pelistä.
Drafti-rakentelua seuraa kierrostulojen laskenta ja matka jatkuu joko seuraavalle aikakaudelle tai kolmoskauden päättyessä loppupisteiden ja voittajan ratkomiseen. Peruskaava Neomissa on siten selkeä kuin mikä.
Vallan monimutkaista ei ole draftattujen laattojen rakentaminenkaan. Pelaajilla on omat kaavoituslautansa, jossa pelin alkaessa on printattuna keskus, jonka kylkeen omaa kaupunkia lähetään laajentamaan. Rakennettavia laattoja ei saa pyöritellä vaan ne lätkitään laudalla pelaajan silmin katsottuna oikeinpäin. Juuri rakennetulta laatalta pitää teitä pitkin päästä keskuslaatalle, mutta muutoin tiet saavat risteillä ja katkeilla miten tykkää.
Ensimmäisen aikakauden laatoissa on muutoin vähänlaisesti mitään ehtoja, mutta pelin edetessä laatat saattavat maksaa suoraa rahaa tai vaativat tiettyjä resursseja rakennettaessa. Se mitä et omassa kaupungissasi tuota pitää ostaa naapurielta. Ja mitä prosessoidummasta resurssista kyse, sitä kalliimpi on resurssin hintalappu. Kaikkiin ostoihin on mahdollista saada pieni pysyvä alennus yhdistämällä oma tieverkosto naapurikaupunkeihin – tästä muistisääntönä oman pelilaudan reunalla olevat tiepätkät.
Jos ei pysty tai halua rakentaa tarjolla olevista laatoista mitään, yhden laatoista voi muuttaa viideksi rahaksi. Tai vaihtoehtoisesti rakentaa yhden alkuvalmisteluissa valituista “peruskivistä”. Mitä ikinä kaupunkiin rakentikaan saattaa uusin lisä antaa hetimiten kertatuloja tai vaikkapa uutta resurssituotantoa – molemmissa tapauksissa kerätään nämä herkut ennen seuraavien laattojen valintaa.
Aikakauden päätteeksi pelaajat saavat kierrostulot rakentamiensa laattojen kautta. Eritoten siniset ‘liiketilat’ keskittyvät rahavirran kasvattamiseen, mutta vastaavaa löytyy myös joistakin muistakin laatoista.
Vajaa tunti ja pelaajien edessä siintää varsin täysi pelilauta rakennuksineen – kesto on sama riippumatta siitä onko pelaajia 2 vaiko 5, koska kaikki toimivat samaan aikaan. Loppupisteytys vastaa kysymykseen, kuka pormestarin leiviskänsä hoiti parhaiten? “Tässäkö tää oli?”
Pelin päättyessä pisteitä ropisee paitsi laatoista itsestään, kaikista tuotetuista ja jalostetuista resursseista, isoista lähiöistä ja rahavarannoista niistäkin. Miinuksia on tarjolla, jos asutuslähiöt ovat liian lähellä teollisuutta tai ne puuttuvat kokonaan. Niinikään pormestari ei katso hyvällä sitäkään, jos kaupungilta puuttuu oma energiantuotanto kokonaan. Isoimmalla pistepotilla hoidetaan voitto luonnollisesti kotiin.
SHIFT + F… U… N… D = katastrofi
Mystiseltä näyttäytyvä väliotsikko on tuttu kaikille meille, jotka olemme joskus alkuperäistä Simcityä (1989) tietokoneella pelanneet. Tuossa pelissä talouttaan saattoi korjata lisärahan muodossa otsikon näppäinyhdistelmällä, mutta seurauksena saattoi saada katastrofeja riesakseen. Katastrofeja tarjoilee myös Neom sikäli kun pelaaja rakennuksen sijaan valitseekin tulva-, tulipalo- tai rikollisuuslaatan. Katastrofin valinnut välttää itse kyseisen vitsauksen, mutta toisaalta oma kaupunki ei samalla kehity. Muut selviytyvät ongelmista rahalla tai vaihtoehtoisesti poistamalla jo rakennettuja laattoja. Lisäksi osa rakennuslaatoista suojaa osittain katastrofeilta, joten mahdollisesti tuleviin ongelmiin voi myös ennalta pyrkiä varautumaan.
Katastrofilaattoja pelissä on kaikkiaan kolme – yksi kullekin aikakaudelle. Muilta osin pelaaminen on turvallista oman navan tuijottelua.
Likimain täydellinen kevyehkö Sim-peli
Neom on oivallinen. Sääntöjä on vähänlaisesti, pelaamaan pääsee nopeasti ja draftipeleille tunnusomaisesti kaikki toimivat samaan aikaan. Niinpä puuhaa on kaikille pelaajille maksimaalisesti versus käytetty peliaika.
Pelin symboliikka on pääosin onnistunutta. Jonkin verran yksittäisten laattojen merkityksiä joutuu ensimmäisillä pelikerroilla kaivelemaan sääntökirjasta, mutta toistojen myötä siitäkin tarpeesta päässee eroon. Pika-apuna olisi toiminut apulaputkin symboliikasta ja pisteytyksestä, mutta sellaiset Neomista uupuvat kokonaan. Boardgamegeek tarjoilee tarvittaessa tähän useampia erilaisia valmiita ratkaisuja.
Peliteknisesti hienoimpia suunnittelun oivalluksia ovat resurssimerkit, joita pelaajat keräävät eteensä sitä mukaa kun oman kaupungin resurssituotanto monipuolistuu. Tällä ratkaisulla myös muiden pelaajien on nopeaa tarkistaa mistä mitäkin resurssia on saatavilla ilman, että tarvitsee kaivaa samaa tietoa kaupunkilaatoista.
Mikään interaktion ilotulitus Neom ei ole. Pääsääntöisesti vuorovaikutus on klassista “mitä itse valitsee on poissa muilta” eli oma napa edellä mennään. Tähän poikkeuksena katastrofilaatat ja niiden tuoma uhka murentaa omia rakennelmia. Katastrofit ovat omaan makuuni mieluinen lisä, mutta kaikki eivät niistä pidä. Pelisuunnittelija onkin jälkikäteen tarjoillut BGG:ssä vaihtoehdon kuinka jättää katastrofit huomioimatta – mutta samalla se vaatii “tiettyjä muokkauksia” pelin muihinkin laattoihin.
Jos nyt jotain saisin peliin toivoa niin laattoja lisää. Pelistä toiseen kaikki aikakauden laatat tulevat kiertoon ja vaikka niitä ei kaikkia toki lopulta rakennetakaan, niin olisihan se pieni lisämauste jos jokunen laatta kustakin aikakaudesta jäisi kokonaan sivuun. Oletan nykyratkaisun johtuvan osittain siitä, että laattoja summittaisesti poistamalla pahimmassa tapauksessa osa perusresursseista voisi jäädä kokonaan ilmestymästä peliin mikä johtaisi yksittäisten tiettyjen myöhempien laattojen rakentamisen estymiseen. Mutta jos tämä on se syy, niin ei se satumaisen huono arpa silti pelistä torsoa tee – onhan vuorotoiminnoille muitakin vaihtoehtoja kuin vain rakentaa peruslaattaa. Paljon samaa peliä pelaaville lisälaatat olisivat sittenkin mieluisa lisä, mutta niitä tuskin koskaan tullaan näkemään, koska pelistä ei ole ensimmäisen englanninkielisen painoksen jälkeen uusia versioita tehty eikä nähty.
Siinä ehkä se toinen Neomiin liittyvä ongelma: melkoisen onneton saatavuus. Itseltäni peli lipsahti aikanaan totaalisesti ohi ja sitten kun sitä joku kehaisi, niin eipä näyttänyt löytyvän enää kivijalkakaupoista Suomesta eikä englanninkielisenä ulkomailtakaan. Ehdin jo BGG:n Marketplacea katsella tovin sillä silmällä, mutta juuri tuolloin olivat melko arvokkaita sielläkin postikulut huomiotuna. Vaan kaikeksi onneksi Lautapelit.fi yllättäen näytti saldoa ja marssin kauppaan etsimään peliä hyllystä – ei näkynyt ei eikä löytänyt kauppiaskaan. Ottivat kuitenkin yhteystietoni ylös ja lupasivat palata asiaan jos peli jostain nurkasta kulkeutuu vastaan ja löytyihän se lopulta jostain varaston uumenista. Ostin siis todennäköisesti Suomen viimeisen myyntikappaleen kesällä 2022, joten nyt haikailevien kannattaa kääntyä käytettyjen suuntaan – esim. sinne BGG:n Marketplacelle.
Lämpimästi Neomia suosittelen ja se menee sekä kaupunginrakennuspelien että draftauspelien parhaimmistojen joukkoon. Ja on takuulla top-100 kamaa omilla listoillani tulevaisuudessa!