Träxx – “nokialainen” matopeli laudalla

Kaikkihan meistä muistavat Nokia-puhelimien klassisen matopelin? Osalle se vieläkin varhaisempi muistikuva matopelistä on QBasicistä tuttu Nibbles jostakin 90-luvun taitteesta. Ovat nämä edellä mainitut tuttuja taikka ei, niin lautapeliversiona Träxx lienee lähimpänä tätä samaista ideaa vaikka matopeliksi se ei itseään tituleeraakaan.

Träxxin laatikko - ei ihan niitä kaikkein houkuttelevimpia.
Träxxin laatikko – ei ihan niitä kaikkein houkuttelevimpia.

Lituskaisesta pelilaatikosta löytyy neljä pinnoitettua uudelleenkäytettävää pelilautaa, sama määrä tusseja, 15 korttia sekä lyhyet säännöt. Pelilaudat koostuvat värillisistä hexa-ruudukosta värien ollessa iloisesti sekamelskassa toisiinsa nähden. Lisäksi ruudukosta löytyvät kertaalleen numerot  väliltä 1-10. Laudat ovat muilta osin identtiset, mutta aloitusruutu josta ”mato” lähtee on kullakin pelaajalla hivenen eri kohdassa.

Pelin komponentit: neljä pelilauttaa ja tussia, lyhyet säännöt ja 15 korttia.
Pelin komponentit: neljä pelilauttaa ja tussia, lyhyet säännöt ja 15 korttia.

Kun jokaiselle annetaan vielä tussi ja yhteinen 15 kortin pakka sekoitetaan, on alkuvalmistelut tehty. Matopeli alkakoon.

Kilpajuoksua numeroruutuihin

Pelikierros alkaa sillä, että korttipakan päällimmäinen kortti paljastetaan. Kortissa on kuvattuna 4-5 hexaruutua ja ruutujen värit. Pelaajat saavat kasvattaa omaa matoaan tällä kierroksella yhtä moneen ja sen värisiin ruutuihin kuin mitä kortissa on kuvattuna. Matoa saa kasvattaa molemmista päistä eli sikäli peli poikkeaa ”matopelistä”. Muilta osin taaas tutut säännöt ”mato ei saa törmätä itseensä” ja ”mato ei saa törmätä pelialueen seinään” kuitenkin pätevät.

Kahden kierroksen jälkeen...
Kahden kierroksen jälkeinen tilanne.

Pelaajien tehtävänä on yksi kerrallaan paljastuvien korttien avulla täyttää oma ruudukko mahdollisimman hyvin omaa matoa kasvattamalla. Lisäksi kilpaillaan siitä kuka pääsee pelilaudan numeroruutuihin nopeimmin. Nopein tai nopeimmat palkitaan täysillä pisteillä eli esimerkiksi numeroon 7 ensimmäisenä päätyvät saavat ruudusta 7 pistettä. Mutta myös hitaammat ovat oikeutettuja vielä puoleen tästä pistemäärästä (pyöristettynä ylöspäin) elil esimerkissämme 4 pisteeseen, jos kyseiseen ruutuun pelin aikana vain pääsevät.

Peli päättyy pakan loppumiseen eli 15 kierroksen jälkeen homma on paketissa. Kaikki ne ruudut, jotka jäivät tyhjäksi tuovat miinuksia ja pelin aikana saavutetut numeroruudut plussaa. Pelilautojen oikeaan laitaan on pisteenlaskua ja kirjanpitoa varten omat ruudut, joten loppupisteiden laskenta on helppoa.

Valmista tuli. Kuusi ruutua jäi saavuttamattomiin tällä kertaa.
Valmista tuli ja saldona 32 pistettä. Kuusi ruutua jäi saavuttamattomiin tällä kertaa.

Nopea ja hauska filleri

Träxx on komponenteiltaan hyvinkin toimiva kokonaisuus: tussit ja pyyhittävät pelilaudat ansaitsevat täydet pisteet. Sisällöllisesti kyseessä ei todellakaan ole kiperä pulmapeli vaan ennemminkin helposti lähestyttävä piirtelypeli, josta pelilliset elementitkään eivät ole unohtuneet (vrt. Huhupuheita). Träxxissä yhdistyvät erittäin hyvin ”kuinka täytän pelitilani mahdollisimman hyvin” ja ”kiire” arvokkaisiin numeroruutuihin. Nämä elementit ja korttien tuoma satunnaisuus siitä, mitä värejä ja ruutuja milläkin kierroksella on käytettävissä muodostavat lopputuloksen, jonka pariin palaa peli toisensa jälkeen. Näin siitäkin huolimatta, että käytännössä kyse on moninpelipasianssista pienestä kilvanajoelementistä huolimatta, mutta tällaiseksi max vartin peliksi tämäkään fakta ei itseäni haittaa.

Träxx on siten mitä mainioin lisä pelikokoelmaan, jos on tarvetta kevyille täytepeleille tai huomaat olevasi usein tilanteessa, jossa sääntöjen opetteluun ei haluaisi käyttää isommin aikaa, mutta vartti olisi luppoaikaa. Ja näin digitaalisuuden aikakautena Träxx on myös mitä mainioin vaihtoehto automatkoille ajantappajaksi niiden ainaisten kännykkäpelien sijaan. Suosittelen!

Infolaatikko: Träxx
Pelaajia: 1-4 Kesto: 15 minuuttia Julkaisuvuosi: 2015
Saatavuus: ulkomaiset nettikaupat (saksaksi).
Lisätietoa: boardgamegeek
Muualla arvosteltuna: Lautapeliopas

 

Tero

Tero on pitkän linjan lautapelaaja, jota pelit ja pelaaminen - oli sitten kyseessä pahvilauta tai digitaaliset pelit - ovat kiinnostaneet aina. Uusiin peleihin tutustuminen kutittelee aina ja leikkisästi voidaankin sanoa, että Teron missiona on tietää lautapeleistä enemmän kuin kaupan myyjät. Teron sweet spot on peleissä, joiden kesto on noin tunnin luokkaa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.