Ulm – hiottuja kULMia, sopivia pULMia

Günter Burkhardt ei välttämättä pelisuunnittelija -nimenä monelle sano mitään. Mies on kuitenkin tehnyt varsin paljon perhepelikategoriaan istuvia eli sellaisia helposti lähestyttäviä pelejä (Glastonbury, Seeland, Potatoman). Ja on siellä repertuaarissa ainakin yksi suomennettukin – Bock Rock.

Samaan perhepelilinjaan istuu myös Ulm, joka kuitenkin jaksaa viihdyttää myös peliharrastajaa – kiitos yksinkertaisen ulkokuoren alta paljastuvien pelimekaanisten oivallusten.

Pelilauta on yhdistelmä harmaata ja ruskeaa.
Pelilauta on yhdistelmä harmaata ja ruskeaa.

Ulmin keskiössä on pelaajien valintojen kautta elävä toimintoruudukko ja toisaalta pelaajien laivat, joita liikutetaan joella hitaasti eteenpäin. Toimintoruudukosta pelivuorolla saa käyttöönsä kolme toimintoa, mutta mitkä kolme, riippuu pelaajasta. Pelivuoron aluksi toimintoruudukkoon nimittäin nmittäin työnnetään yksi uusi laatta ja laattarivin toisesta päästä yksi siten ”tippuu” pois. Vähän niinkuin ‘Muuttuva labyrintti’ hengessä.

Uusin ruudukkoon työnnetty laatta yhdessä kahden muun samassa rivissä olevan laatan kanssa muodostaa ne toiminnot jotka pelaaja tällä vuorolla saa käyttöönsä.

Toimintoruudukko. Tässä työnnetään sininen laiva ruudukkoon ja samalla toisesta päästä "tipahtaa" sininen laiva ulos.
Toimintoruudukko. Tässä työnnetään sininen laiva ruudukkoon ja samalla toisesta päästä “tipahtaa” sininen laiva ulos.

Eri toimintovaihtoehtoja Ulmissa on vain viisi:

  • liikuta omaa laivaa joella seuraavaan vapaaseen ruutuun
  • ota raha
  • maksa kaksi rahaa ja tee toiminto alueella, missä laivasi tällä hetkellä sijaitsee
  • kerää toimintoruudukon yhdeltä sivulta kaikki tippuneet laatat itsellesi
  • osta kortti (hinta kaksi laattaa) tai pelaa yksi ylimääräinen kortti
Kaksipuolinen apulappu, joka kertoo kierroksen kulun ei sisälly pelilaatikkoon. No, sellainen tuli Spielbox-pelilehden mukana, joten tässä hyötykäytössä.
Kaksipuolinen apulappu, jonka toinen puoli kertoo kierroksen kulun ja toinen eri toimintolaatat. Apulappu vain ei sisälly kaupasta ostettavaan peliin! Kuvan läystäke on tullut Spielbox-pelilehden mukana, josta otettu hyötykäytössä.

Kaikki toimintovaihtoehdot ovat ytimekkäitä, minkä johdosta pelivuorot etenevät hyvää tahtia. Näin siitäkin huolimatta, että omaa vuoroaan ei pysty täydellisesti etukäteen suunnittelemaan ennen vuoron alkua, koska vasta silloin näkee kuinka laatat ovat asettuneet toimintoruudukossa.

Rahaa pelissä tarvitsee päästäkseen kylvämään pelilaudalle omia nappuloita. Nämä nappulat tuovat – vähän alueesta riippuen – joko suoria pisteitä, lisälaattoja, rahaa tai kortteja. Ja alueet, johon nappuloita pääsee kylvämään riippuvat taas siitä, missä se oma laiva kulloinkin sijaitsee.

Laivan sijainti ja liikuttelu kartalla on olennaisessa osassa peliä ja se pirulainen kun ei liiku edes taaksepäin! Toki viimekädessä sen haluaakin mahdollisimman pitkälle, sillä pelin loppuessa siitä saa lisäpisteitä jos se on edennyt tarpeeksi – tai miinuksia, mikäli laivaa on liikutellut liian laiskasti.

Joki ja laivat ja niiden kaksi funktiota: Laivan sijainti määrittelee mitä toimintoja laudalta on tarjolla. Toisaalta ruutu, jossa laiva on pelin lopussa kertoo saako pelaaja rankkua vai lisäpisteitä.
Joki ja laivat ja niiden kaksi funktiota: Laivan sijainti määrittelee mitä toimintoja laudalta on tarjolla. Toisaalta ruutu, jossa laiva on pelin lopussa kertoo saako pelaaja rankkua vai lisäpisteitä.

Aina kun pelaaja saa kortteja, niitä nostetaan pakasta joko 1 tai 2, jälkimmäisen tapauksessa vain toisen näkemistään saa pitää. Yhden kortin vuorossa saa pelata ilmaiseksi, jos lisäkortteja haluaa pelata pitää tähän uhrata toimintoruudukosta haalittuja ‘osta kortti’ -toimintoja.

Kortit voivat antaa joko kertakäyttöisen edun tai pisteitä. Pisteitä tuovista korteista pääosa on sellaisia, joissa yritetään rakentaa kolmen kortin settejä pöytään ennen pelin loppua, sillä seteistä palkitaan lisäpisteillä.

Kortit ovat kaksiosaisia: yläosan kertaedun saa, jos täyttää kortin ehdon. Alaosassa on kuvattu, paljonko kortista ja/tai korttisetistä saa pisteitä, jos sellaisen setti on pöydättynä pelin loppuun mennessä.
Kortit ovat kaksiosaisia: yläosa kuvaa kortin kertakäyttö-toiminnon (tämä maksaa usein jotakin). Vaihtoehtoisesti alaosa kuvaa mitä saa, jos pelaaja päättääkin pelata sen eteensä odottamaan loppupisteytystä. Useimmiten loppupisteytystä varten korteista koetetaan saada erilaisia settejä.

Sen verran tiivis paketti Ulm on, että yhden pelin – joka kestää 10 kierrosta – pelaa tuntiin. Näennäisen yksinkertaisuuden alla piilee peliä mukavasti, mistä kiitos korttien tuoman lisämausteen ja laivan kanssa pelilaudalla kikkailun.

Graafisesti vähän ummehtunut?

Ulkonäkökysymykset jos mitkä ovat makukysymyksiä. Ulmin pelilaudan ruskean ja harmaan sävyjen sekamelskaa en kauniiksi pysty kehumaan. Lisäksi kädenjälki pelilaudassa on jotenkin suttuisa. Onneksi laudalla ja korteissa käytetyssä symboliikassa ei ole juuri lapsuksia tehty (pari tarkkuutta vaativaa juttua sielläkin), joten pelaamista pelilaudan yleisilme ei haittaa. Ulkonäöllisesti pelin kaunein komponentti on pelilaatikon kansi, jossa on ripaus muutakin kuin ruskeaa ja harmaata.

Laatu on muilta osin kunnossa, joten kun pelaamaan päästään unohtuu karu ulkoasu. Tai sitten se unohtuu siksi, kun yrittää keksiä mitä käyttöä laudalle asetettavalla Ulmin katedraalilla on? Sääntökirja toki kertoo, että pelissä rakennetaan tätä katedraalia, mutta kun se käytännössä töröttää jo valmiina, niin häviää se viimeinenkin syy-yhteys. No, turhake tai ei, rakennus ei sentään blokkaa mitään oleellista tietoa pelilaudalta.

Ulmin katedraali on jo harjakorkeudessaan pelin alkaessa. Torniin lisätään kerros per pelikierros ja kun kerroslaatat loppuvat, peli päättyy. Huisia!
Ulmin katedraali on  harjakorkeudessa jo pelin alkaessa. Sen torniin lisätään joka kierros yksi laatta ja kun laatat loppuvat myös peli päättyy. Huisia!

Sääntökirjoista käy kaikki sääntökysymykset ilmi, mitä mieleen voi juolahtaa. Ja tosiaan, sääntökirjoja on kaksi: varsinaiset säännöt sisältävä sekä erillinen lisäopus, joka purkaa pelin kortit ja laudan yksityiskohdat paremmin auki. Varsinainen pelin sääntökirja voisi olla tiiviimpi (harvinaista!). Se sisältää paljon mm. esimerkkejä, jotka aukeavat täysin jo säännön selittävästä osasta eli esimerkit toistavat vain samaa asiaa antamatta lisäarvoa. Erillinen lisäopus yksityiskohdille kuulostaa periaatteessa hyvältä, mutta käytännössä jako on vähän epäselvä eli osan lisäopuksen asioista olisin toivonut löytävänä perussääntöjen puolelta.

Nautinnollinen ”perhepeli”

Ulmin pelillinen anti käytettyine pelimekaniikkoineen lyövät iloisesti kättä yhteen ja kokonaisuus on hyvä. Ulm on itse asiassa niin miellyttävä, että pelatun pelin jälkeen iskee välittömästi halu päästä uudelleen sen tarjoamien pikkupulmien ääreen siinä toivossa, että hommasta suoriutuisi seuraavalla kerralla paremmin.

Toisten pelaajien korttisettien rakenteluun ja muutamaan muuhun yksityiskohtaan ei pääse merkittävästi vaikuttamaan. Muuten pelilaudan tapahtumat ja ”laivojen keskinäinen kilpajuoksu joella” ovat sellaisia, jotka pelaajat jakavat keskenään ja omilla toiminnoillaan voi vaikuttaa siihen, pysyykö tässä kilpajuoksussa mukana vai ei – ja haluaako edes pysyä?

Pari kierrosta jäljellä. Punainen pelaaja on pöydännyt pari settikorttia ja laudallakin laivat selkeästi edenneet.
Pari kierrosta enää jäljellä. Punainen pelaaja on pöydännyt pari settikorttia jloppupisteytykseen. Laudalla laivatkin ovat selkeästi edenneet.

Eri pelikertoihin vaihtelua tulee siitä, että pelin alkussa laudalle arvotaan isommasta poolista muutama henkilöhahmolaatta pelaajien ostettavaksi. Jos tämäkään ei riitä, voi käyttöön ottaa lisäksi kierroskohtaiset lisäsäännöt, jotka on kuvattu kierroslaskurin virkaa hoitavassa laattapinossa. Molemmat ideat ovat hyviä eivätkä monimutkaista peliä käytännössä lainkaan.

Kokonaisuutena on myönnettävä, että minkään peligenren uudistaja Ulm ei ole, mutta ompahan silti nautittava keitos. Kiitos, tätä minulle lisää. Enkä panisi ollenkaan pahakseni, jos tämän tyyppisiä pelejä käännettäisiin enemmän myös suomeksi.

Infolaatikko: Ulm
Pelaajia: 2-4 Kesto: 60 minuuttia Julkaisuvuosi: 2016
Saatavuus: pelialan liikkeet (englanniksi)
Lisätietoa: Boardgamegeek

Tero

Tero on pitkän linjan lautapelaaja, jota pelit ja pelaaminen - oli sitten kyseessä pahvilauta tai digitaaliset pelit - ovat kiinnostaneet aina. Uusiin peleihin tutustuminen kutittelee aina ja leikkisästi voidaankin sanoa, että Teron missiona on tietää lautapeleistä enemmän kuin kaupan myyjät. Teron sweet spot on peleissä, joiden kesto on noin tunnin luokkaa.

3 thoughts on “Ulm – hiottuja kULMia, sopivia pULMia

  1. Löysin juuri bloginne blogit.fi:n kautta. Tykkään itsekin pelata lautapelejä, vaikka enemmän tulee pelattua videopelejä. Suurin ongelma minulle ja miehelleni lautapelien suhteen on se, että ne eivät ole kovin mielekkäitä, jos on vain kaksi pelaajaa. Olisikin kiva lukea juttuja aikuisille suunnatuista lautapeleistä, joita on kiva pelata kahdestaan!

    1. Kiitokset palautteesta ja hienoa, että olette löytäneet lautapelien pariin. Mainioita kaksinpelejä ja/tai pelejä, jotka toimivat hyvin myös kahdestaan pelattuna löytyy kyllä. Hieman lisää tarvitsisi tietää siitä minkätyyppiset pelit ovat tämän hetkisiä suosikkejanne – pelitarjooma kun on niin laaja. Mutta vinkistä otan vaarin jo tästäkin ja lupaan lähitulevaisuudessa kirjoittaa jutun, joka keskittyy hyvien kaksinpelattavien pelien ympärille.

      1. Teemoista ehkä mielenkiintoisimpia olisivat kauhu, jännitys ja mysteeri. Hyllyssä meitä odottaa esimerkiksi Mysterium, jota ei ehkä kahdestaan ole kiva pelata, ja Arkham Horror card game, jonka pelaamista emme ole ehtineet vielä opettelemaan.
        Tykkään peleistä, joissa saa käyttää mielikuvitusta, ja jotka eivät ole liian “strategisia”. Pelatessani lautapelejä haluan kuitenkin pitää hauskaa, enkä laskea matemaattisia yhtälöitä.

        Kiitos 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.