Trekking Through History – vuodet ojennukseen

Trekking Through History (2022) laittaa pelaajat järjestelemään historian tapahtumia kronologiseen järjestykseen. Ja ei, vaikka edellinen kuulostaa vahvasti Timeline-henkiseltä visailulta, niin nyt besserwisseröinti voidaan unohtaa ja keskitytään suoraviivaiseen settien rakenteluun. Lautapelit.fi on suomentanut pelin vuonna 2024 ja samassa yhteydessä peli sai nimensä perään ‘Historian poluilla’ lisätarkenteen.

Pelilaatikosta löytyy neopreenimateriaalia (kansankielisesti “hiirimattomainen”) oleva pelialusta, kolme pakkaa historian tapahtumia sisältäviä kortteja, pelaajien käyttämää aikaa seuraava pelikello sekä pelimerkkejä ja materiaaleja maksimissaan neljälle pelaajalle.

Pelivalmistelut tekee hetkessä mistä osakiitos kaikki pelimerkit sisältävälle lokerikolle, jolloin käytännössä riittää kun vain korttipakat sekoittaa ja ensimmäisen niistä ottaa käyttöön. Lisäksi pelaajille tulee jakaa kullekin neljä matkalautaa.

Korttirivistöä ja niistä saatavia merkkejä lähitarkastelussa. (Kuva: Tero Hyötyläinen)

Kello kertoo kenen vuoro

Pohjimmiltaan Trekking Through Historyssä on tavoitteena rakentaa mahdollisimman pitkiä korttisettejä. Omalla pelivuorolla pääsee valitsemaan yhden tapahtumakortin tarjollaolevista ja jos valitun kortin vuosiluku on uudempi kuin pelaajan edellinen poiminta jatketaan tällä aiempaa korttinippua. Jos taas lipsahtaa vanhempi tapahtuma, aiempi matka päättyy ja aloitetaan uusi. Tässä tapauksessa aiempi matkanippu siirretään sivuun odottamaan loppupisteytystä.

Poimitun kortin mukana tulee myös merkkejä ja mahdollisesti aikakristalleja joista ensimainituilla peitetään ruutuja pelaajan matkalaudalta mistä sillä voi irrota pikavoittoja voittopisteiden ja aikakristallien muodossa. Niinpä mahdollisimman pitkän korttisetin rakentamisen ohella toinen osa peliä keskittyy matkalaudan minipeliin.

Vähiten aikaa käyttänyt pelaa eli on punaisen vuoro. Keskellä edistyneen pelin aikahyppykortti esittelyssä. (Kuva: Tero Hyötyläinen)

Poimitut kortit eivät tule ilmaiseksi vaan kuluttavat pelaajan kelloa. Käytettyä aikaa seurataan yhteisellä aikaradalla joka kertoo myös kenen vuoro on seuraavaksi. Vuorot eivät suinkaan etene myötäpäivään vaan se pelaaja toimii joka on pelikelloaan kuluttanut sillä hetkellä vähiten. Jos siis korttirivistä valitsee kivasti matkalaudalle merkkejä antavan ‘Tutustu Teslan työpajaan (1891)’ tulee samalla kiiruhtaneeksi aikaradalla peräti neljä pykälää jolloin menee hyvä tovi ennen seuraavaa omaa pelivuoroa. Paitsi että aikakristalleilla kulutettua aikaa pystyy pienentämään.

Kun pelaajan pelikello menee lopulta kelloradan ympäri on tullut pelanneeksi kolmanneksen peliään ja jäädään odottelemaan muiden “maaliintuloa”. Kun viimeinenkin päätyy kellon ympäri vaihdetaan pelimaton kortit uuden pakan kortteihin ja samassa yhteydessä matkalaudat vaihtuvat uusiin.

…edetään vuodessa 1504 ja tätä uudempia kortteja hakusessa siis. Sopivia merkkejä matkalaudalta peittämällä nettoaa pisteitä tai kristalleja. (Kuva: Tero Hyötyläinen)

Kolme tällaista keskenään samanlaista napakkaa kellon pyörähdystä ja Trekking Through History on maalissa. Pelin päättyessä käyttämättömistä aikakristalleista irtoaa lisäpisteitä ja samalla pisteytetään pelaajan kerryttämät korttiniput joista (yleensä) irtoaa merkittävin osa pisteistä. Koko aikamatkailuun aikaa menee 30-45 minuuttia eli peli on napakka tapaus.

Korea peli koko perheelle

Trekking Through History herättää ulkoasullaan heti alkuun ihastusta ja siitä huokuu pelin Kickstarter tausta. Komponentit ovat viimeisen päälle pimpattu jiiriin ja tuntuvat osin jopa ylituotetuilta. Pelilaudan virkaa hoitava pelimatto on mainio, kortit mukavan laadukkaat, matkalaudalle lätkittävät markkerit erimuotoisia ja yksityiskohdin koristeltu. Ulkoisesti ei ole mitään mistä valittaa. Etenkin kun mukana on tosiaan pienemmille komponenteille oma kannellinen säilytyslokerikkonsa ja muutenkin kaikille palasille löytyy pelilaatikosta omat paikkansa.

Tässä painellaan jo vuodessa 1794 ja matkalautakin täyttynyt jo mukavasti. (Kuva: Tero Hyötyläinen)

Peli itsessään on suoraviivainen minkä seurauksena pelivuorot ovat napakoita ja peli soljuu vauhdikkaasti eteenpäin. “Löytyykö korttirivistöstä sopivia vuosikortteja oman korttisetin jatkoksi, otetaanko jokeri vai aloitetaanko suosiolla uusi matka?” Tämä päätöksenteko on melkoisen suoraviivaista vaikka ne kortin mukana markkeritkin huomioisi. Trekking Through History toimii siten vähän nuorempienkin pelaajien kanssa pelattuna.

Päätöksentekoon liittyen tuleekin pelin ainoa “mutta”: voisihan tämä haastaa nimittäin vähän enemmänkin! Moninpaikoin on tunne, että peli pelaa itse itseään ja mielekkäitä valinnanpaikkoja on vähänlaisesti. Itse korttisettien rakentelu on mukavan suoraviivaista enkä siihen kaipaa sinällään mitään kikkavitosia, mutta edes pelaajien matkalautoihin ja/tai eriväristen chippien arvottamisiin olisi voinut viritellä jotakin lisää. Pelilaatikosta löytyvä minilisäosa ‘aikahypyt’ on oikeastaan pakollinen lisä heti ensipeleistä lähtien jotta kokonaisuuteen saa edes vähän lisävivahteita mukaan.

Pelin suomennos sisältää valmiiksi soolopelin mikä nykypelisuunnittelussa tuntuu olevan vallitseva trendi. Soolopeli tarjoillaan neliportaisella vaikeusasteikolla ja on sekä säännöiltään että hallinnoinniltaan suoraviivainen tapaus. Jätän kuitenkin soolopelin tarkemman arvioinnin niille, jotka enemmän soolopelaamista harrastavat – minulle Trekking Through History on jatkossakin peli jota pelataan porukassa.

Trekking Through History: Historian poluilla tarjoilee kevyttä settien rakentelua näyttävin komponentein. (Kuva: Tero Hyötyläinen)

Pienine muttineenkin ‘Trekking Through History – Historian poluilla’ on hyvän mielen peli, jonka pariin palaa aika-ajoin mielellään, Tarkkaavaisempi peluri voi pelin tiimellyksessä sivistääkin vielä itseään historian tapahtumilla mikä on sekin mukava pieni lisä.

Tero

Tero on pitkän linjan lautapelaaja, jota pelit ja pelaaminen - oli sitten kyseessä pahvilauta tai digitaaliset pelit - ovat kiinnostaneet aina. Uusiin peleihin tutustuminen kutittelee aina ja leikkisästi voidaankin sanoa, että Teron missiona on tietää lautapeleistä enemmän kuin kaupan myyjät. Teron sweet spot on peleissä, joiden kesto on noin tunnin luokkaa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.