Kestoltaan napakoita huutokauppapelejä on aikain saatossa julkaistu melkoinen määrä parhaiden näistä (High Society, Mogul, For Sale) ollessa freesejä tapauksia vielä tänä päivänäkin. Silti uusiakin yrittäjiä löytyy ja tästä esimerkkinä nyt tarkastelussa oleva Monster Inn (2022).
“Hirviökievari” ei ole pelkkää olemassaolevien pelien kopiointia vaan sinällään yksinkertaiseen huutokauppaan on ympätty useammalla valuutalla pelaaminen ja muutama muukin ovelalta kuulostava idea. Päästäänkö näillä eväillä kuivalle maalle vai vaipuuko Monster Inn mitään sanomattomien lähiöräkälöiden suohon?
Kullalla vaiko timanteilla?
Tavoitteena on haalia omiin joukkoihin parhaat hirviöt ja vältellä inhat ja oudot ihmistyypit; perinteinen hyvä-paha kuvio on siten tällä kertaa pyöräytetty päälaelleen.
Monster Inn koostuu 40 kortin pakasta, joista toinen puolisko hirviöistä ja se toinen ihmisistä kumpaistenkin jakautuessa vielä numeroihin 1-20. Mitä isompi numero, sen kovempi tekijä on kyseessä. Korttien selkämykset paljastavat kumpaan lajikkeeseen kortti kuuluu, ihmishahmojen tapauksessa vielä kortin vahvuusluokkakin (esimerkiksi 11-15).
Kompaktista peliboksista löytyy em. korttipakan lisäksi kolikoita ja timantteja jotka toimittavat kahden käypäisen valuutan virkaa. Kukin pelaaja saa pienen alkupääoman näitä molempia heti alkuun, sillä niille on käyttöä huutokaupoissa.
Koko 40 kortin pakka sekoitetaan ja kierros kierrokselta pakasta otetaan huutokaupattavaksi pelaajien määrän verran kortteja. Ihmishahmokortteja ei paljasteta vaan ne asetetaan huutokaupattavien korttien kärkeen vahvuusluokkajärjestyksessä vahvimmasta jäärästä alkaen. Ihmishahmojen perään tulevat hirviöt, jotka pyöräytetään ympäri ja laitetaan ihmisten perään järjestyksessä heikoimmasta vahvimpaan.
Koska kortit tulevat pakasta sattumanvaraisessa järjestyksessä, voi osassa huutokaupoista olla tarjolla vain ihmishahmoja, osassa vain hirviöitä ja toisinaan sekoitus molempia. Oli mitä oli, niin seuraavaksi käytävissä huutokaupoissa aloitetaan aina ikävimmistä korteista (vahvat ihmiset) ja jatketaan kortti kerrallaan kohti parhaita (vahvat hirviöt).
Monster Innin huutokauppa on ns. käänteishuutokauppaa. Tämä tarkoittaa sitä, että osallistumalla huutokauppaan huudat siitä, että et joudu ottamaan just nyt tarjolla olevaa korttia vaan tähtäät parempaan. Huutokaupan aloittava määrittää omalla ensimmäisellä tarjouksellaan valuutan jolla nyt tarjolla oleva kortti kaupataan ja muut pelaajat vuorollaan joko laittavat lisää pyydettyä valuuttaa kortille tai ottavat kortin ja siihen kertyneet tarjoukset. Koska huutokaupattavat kortit on asetettu arvojärjestykseen niin mitä pidempään huutiksessa pysyy mukana sitä paremman kortin pelaaja lopulta haltuunsa saa.
Kortin, ja siinä mahdollisesti olevien varojen, ottamisen myötä kortin ottanut ei osallistu enää jäljellä olevien korttien huutokauppaan vaan odottaa kunnes muutkin kortit ovat löytäneet omistajansa. Niinikään, jos päätyy ottamaan ihmiskortin tarjoaaa baari pelaajalle yhden kullan tai timantin kompensaationa. Hirviöiden ottajilla saattaa vastavuoroisesti tulla mahdollisuus maksaa tälle vähän ekstraa ja “motivoida” näin hankittuja hirviöitä pisteytysvaiheessa huhkimaan vähän ekstraa.
Kesken huutokaupan käytetyn valuutan voi myös vaihtaa. Tällöin pelaaja iskee pöytään sitä toista valuuttaa yhtä paljon kuin pöydällä oli nykyistä ja kaksi yksikköä uutta valuuttaa vielä päälle. Valuutan vaihto lennosta on kallista, mutta tarjoaa sopivissa kohdin mahdollisuuden yllättää kanssapelaajat.
Tuli huutokaupasta sitten niitä inhoja ihmisiä tai jatkoa hirviöpoppooseen, lisätään uusin hankinta aiempien korttien jatkeeksi pelaajan eteen. Ihmisille ja hirviöille on omat rivinsä ja nähden järjestystä ei millään tapaa voi hankinnan yhteydessä muuttaa. Näin muodostuvilla rivistöillä on kuitenkin merkitystä kun päästään loppupisteytykseen.
Korttihuutokauppoja jatketaan kunnes korttipakka loppuu tai sieltä ei enää (kolmella pelaajalla) riitä huutokaupattavaa kaikille. Seuraa loppupisteytys – ja vasta tässä vaiheessa pelaajalle päätyneet ihmiskortit käännetään kuvapuoli ylöspäin.
Lisäpalkalla ekstramotivaatiota
Pelin lopuksi kullakin nököttää nenän edessä rivistö hirviöitä ja toinen mokoma ihmisiä. Selvyyden vuoksi ne kannattaa jo keräysvaiheessa kerätä allekkain. Rivistöissä ei välttämättä ole sama määrä hirviöitä ja ihmisiä mikä on luonnollista, kun huutokaupoissa voi käydä yhtä sun toista.
Alkuun rivistöistä poistetaan ihmiset joille ei ole ylä-/alapuolella hirviötä kaveriksi. Lisäksi kaikki ne ihmiset poistetaan joita vastassa on numeroarvoltaan isompi hirviö tai vastassa on hirviö, joka on saanut ekstrakorvauksen. Niin, huutokauppojen aikana jos pelaaja saa haltuunsa samaa sarjaa olevan hirviön kuin mitä tällä entuudestaan jo on, voi pelaaja yhden kullan tai timantin maksamalla vakuuttaa yhden hirviöistään “hoitelemaan mahdollisen vastustajansa” riippumatta vastustajan numeroarvosta.
Lopulta kullakin pelaajalla on jäljellä hirviöt ja joukko vastustajaansa väkevämpiä ihmisiä; näistä lasketaan pisteet. Hirviöt ilman vastustajaa antavat voittopisteen per hirviökortissa kuvattu pääkallo (1-4). Hirviöistä joilla ihmisvastustaja vielä on parinaan tulee joka nollat tai miinuspisteitä korttien pääkallot erotuslaskuna laskien. Pääkallojen tuomat pisteet yhdistetään 1:3 vaihtosuhteella saataviin lisäpisteisiin hallussa olevista valuutoista ja isoimman pistemäärän kerännyt voittaa.
Monster Inn kestää maksimissaankin vain 20 minuuttia riippumatta pelaajamäärästä (2-5).
Toimiva filleri, joskaan ei genrensä parhaimmistoa
Käsissä on yksinkertaisen peli-idean “laita valuuttaa tiskiin tai ota kortti” ympärille rakentuva peli, joka sellaisenaan muistuttaa For Sale (1997) -pelin ensimmäisen vaiheen kiinteistökauppoja. Monster Innin tapauksessa tarjolla vain on kaksi eri valuuttaa mikä tuo lisätaktikoinnin mahdollisuuksia.
Saman hirviösarjan lisäkorttien haalimisen mukanaan tuoma “vakuuttamismahdollisuus” kuulostaa paperilta paremmalta kuin miltä käytännössä näyttäytyy. Useamman pelin kokemuksella nimittäin tuntuu, että tilaisuus hyödyntää tuota motivointia tulee enemmän sattumuksen kautta kuin aidosti suunnittelemalla. Tämä johtuu pitkälti siitä, että samaan sarjaan kuuluu kortteja on kovin vähän ja vaikka kaikki kortit lopulta peliin tulevatkin, niin etenkin isommilla pelaajamäärillä kilpahuutajia nyt vain on isosti.
Lopputuloksena käsissä on pikainen ja ihan viihdyttävä pieni korttipeli. Mutta samalla on tunnustettava, että “jotain” jää kaipaamaan, jotta Monster Inn voisi aidosti haastaa parhaat genrensä edustajat. Jos – tai omassa tapauksessani KUN – hyllystä löytyy artikkelin alussa mainostetut For Sale, Mogul, High Society tai muita vaikkapa tältä Top-10 huutokauppapelit -listalta löytyviä yksilöitä, niin on enää vaikea nähdä miksi valitsisin juuri Monster Innin noiden muiden sijaan – edes vaihtelunkaan vuoksi. Sittenkin ihan ok, mutta jäi vähän taskulämpimäksi?